E-commerce er big business - og livsvigtig for din virksomhed


Logo, Font, Text

Nethandel, e-commerce, internethandel, online shopping. Kært barn har mange navne, men uanset hvilket label, man putter på, så hiver danskerne varer ned fra internettets mange hylder som aldrig før. Den udvikling er kun eskaleret under coronakrisen.

I 2020 foretog 89 pct. af den danske befolkning et køb via internettet, og der er tilsyneladende ingen grænser for, hvad der puttes i den virtuelle indkøbskurv. Det fortæller Niels Ralund, Direktør i Dansk Erhverv Digital Handel, der løbende tager temperaturen på danskernes forbrugeradfærd.

“Gulvtæpper, 65-tommers fladskærme, bøgehække og byggematerialer. Alt kan handles, og alt kan transporteres. Der er nærmest ikke noget, som ikke bliver købt på nettet i dag, og den tendens har coronaen været med til forstærke,” siger Ralund.

Det er ikke kun sortimentet af online-varer, der er blevet udvidet det seneste år. Nye grupper af forbrugere har også gjort deres indtog i de digitale butikker.

“Hvis vi kigger på forbrugersiden, så er det mest markante skred under coronakrisen, at de ældre er kommet med. De 75-89-årige er lige nu den størst voksende kundegruppe. Før coronaen handlede de kun sporadisk på nettet. I dag er de blevet rutinerede online-shoppere.”


Ifølge Ralund har nethandlen været med til at redde mange forretninger fra butiksdøden under coronanedlukningen. Men også når verden igen åbner op, vil nethandel være nøglen til succes for detailbranchen. 

“Forbrugerne har allerede flyttet en stor del af deres købekraft online, og den tendens vil fortsætte. E-handel er blevet big business, og de detailvirksomheder, som ikke forstår det, kan ikke forvente at overleve i fremtiden. Under coronaen har mange fra den ældre målgruppe for eksempel vænnet sig til komforten ved ikke at skulle op på anden sal med deres købmandsvarer, så de stopper ikke med at handle online, når de fysiske butikker er åbne.” 

Meldingen fra Ralund er klar: Får man ikke etableret sig på nettet, vil man have meget svært ved at vinde og fastholde forbrugernes gunst i fremtiden. Men en succesfuld online-tilstedeværelse er ikke gjort alene ved at åbne en webshop. Man skal “virkelig mene det”, understreger nethandel-direktøren.

“Danskerne er blevet rutinerede på nettet og er hurtigt videre, hvis webshoppen ikke fungerer optimalt. Det er ikke mindst vigtigt, at shoppen er totalt mobiloptimeret, for det er her, de fleste kunder er i dag. Og så skal man for alt i verden behandle sine online-kunder på lige fod med kunderne i den fysiske butik. Behandler man de kunder, der handler på nettet mindre seriøst, er der noget, man har misforstået.”

E-handel er kommet for at blive

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?

Forbrugerne har allerede flyttet en stor del af deres købekraft online, og den tendens vil fortsætte. E-handel er blevet big business, og de detailvirksomheder, som ikke forstår det, kan ikke forvente at overleve i fremtiden.

Niels Ralund, Direktør i Dansk Erhverv Digital Handel


Danskerne handler online
Kilde: Danmarks Stastik
I 2020 foretog 89 pct. af den danske befolkning et køb via internettet. Opgørelse over danskeres nethandel startede i 2008, hvor tallet var på 59 pct.
Forbruget ændrer sig
Kilde: Dansk Erhverv, Digital Handel
I første halvår af 2020 er online køb af tøj, sko og accessories vokset med 23 %, bolig og have er vokset med 33 % og elektronik og hårde hvidevarer er steget med 35 %.
Online forbrug satte rekord
Kilde: Dansk Erhverv, Digital Handel
Danskernes onlineforbrug rundede i første halvår 2020 74,7 mia. kr. og satte dermed ny rekord. Rekorden skyldes ændrede forbrugsvaner og ikke mindst en eksplosiv stigning i salget af dagligvarer, håndsprit og hobbyprojekter.

Èn virksomhed, flere købskanaler



gode råd til at styrke din e-handel


7

E-handel via mobilen kommer til at dominere markedet, så optimér din webshop til mobile devices, så det bliver nemmere for forbrugerne at shoppe på farten eller fra sofaen.

Omnichannel - sørg for at have købskanaler på flere forskellige platforme og tilbyd samme vilkår på tværs af købskanaler. Husk at købs- og inspirationsprocessen ofte starter allerede på fx Instagram og Facebook. 

Øg dit fokus på kundeservice og tilbyd fleksible fragt- og returneringsvilkår.

Tilbyd fleksible betalingsmuligheder, inklusiv Mobilepay

01

02

03

Berig købsoplevelsen. Giv kunderne inspiration og ekstra indhold på webshoppen. 

Få kunderne til at dele deres gode købsoplevelser. Fx på Trustpilot.

04

05

06

Kend dine kunder. Identificér, hvem dine kernekunder er, og kommuniker virksomhedens fortælling og værdier.

07

gode råd til at styrke din e-handel


7

E-handel via mobilen kommer til at dominere markedet,
så optimér din webshop til mobile devices, så det bliver
nemmere for forbrugerne at shoppe på farten eller
fra sofaen.

Omnichannel - sørg for at have købskanaler på flere
forskellige platforme og tilbyd samme vilkår på tværs af
købskanaler. Husk at købs- og inspirationsprocessen ofte
starter allerede på fx Instagram og Facebook.

Øg dit fokus på kundeservice og tilbyd fleksible
fragt- og returneringsvilkår.

Tilbyd fleksible betalingsmuligheder, inklusiv Mobilepay

01

02

03

Berig købsoplevelsen. Giv kunderne inspiration og ekstra indhold på webshoppen. 

Få kunderne til at dele deres gode købsoplevelser. Fx på Trustpilot.

04

05

06

Kend dine kunder. Identificér, hvem dine kernekunder er,
og kommuniker virksomhedens fortælling og værdier.

07

gode råd til at
styrke din e-handel


7

E-handel via mobilen kommer
til at dominere markedet,
så optimér din webshop til
mobile devices, så det bliver
nemmere for forbrugerne at
shoppe på farten eller
fra sofaen.

Omnichannel - sørg for at have
købskanaler på flere
forskellige platforme og tilbyd
samme vilkår på tværs af
købskanaler. Husk at købs- og
inspirationsprocessen ofte
starter allerede på fx Instagram
og Facebook.

Øg dit fokus på kundeservice
og tilbyd fleksible
fragt- og returneringsvilkår.

Tilbyd fleksible betalings-
muligheder, inklusiv Mobilepay

01

02

03

Berig købsoplevelsen. Giv
kunderne inspiration og ekstra
indhold på webshoppen.

Få kunderne til at dele deres
gode købsoplevelser. Fx på
Trustpilot.

04

05

06

Kend dine kunder. Identificér,
hvem dine kernekunder er,
og kommuniker virksomhedens
fortælling og værdier.

07

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?

Forbrugerne husker kun nogle få brands, så det er vigtigt at være top of mind. Man skal have banket noget kendskab op for sit brand og de værdier, man står for som virksomhed. Det handler nemlig ikke kun om produkt og pris.

Jens Thrane-Møller, Direktør og partner i Marketsquare
  

Forbrugere navigerer i dag på mange platforme, når de shopper, og de skal helst opleve, at der er en rød tråd gennem butikkernes forskellige købskanaler. Det forklarer Jens Thrane-Møller, Direktør og partner i Marketsquare.

“Som virksomhed skal man anlægge en omnichannel-strategi, hvor de forskellige salgskanaler sammentænkes. Forbrugerne skal have en konsistent købsoplevelse, hvad end købet starter på Instagram eller i den fysiske butik. De vil forvente, at alt fra priser og sortiment til betalingsmuligheder og returvilkår er de samme på tværs af alle kanaler.“

Mobilbetaling hitter
En af de stærkeste tendenser inden for e-handel er betaling over mobilen. Sidste år voksede brugen af MobilePay til betalinger på nettet med over 80 pct. Niels Ralund er ikke i tvivl om, hvorfor den danske betalingsapp vinder så hastigt frem.

“Mange forbrugere betragter MobilePay som en sikker betalingsløsning, hvor man ikke skal gøre noget ekstra, men blot swipe nogle få gange. MobilePay er godkendt som en tofaktorløsning jævnfør de nye SCA-regler. Det betyder, at man kan gøre nøjagtig, som man altid har gjort, når man betaler med Mobilepay, hvorimod man med betalingskort skal igennem en ekstra sikkerhedsprocedure.”

Èn virksomhed, flere købskanaler

RESULTATER
13.508
Tilmeldinger
34%
Gns. CTR
21%
Gns. konverteringsrate

FORMÅL
Kræftens Bekæmpelse har brug for kontinuerligt at kunne dele viden om kræft, forskning, indsamlinger og meget andet. Målet for kampagnen var derfor helt entydigt at få flere abonnenter til foreningens nyhedsbreve.

EKSEKVERING
Brugerne på bt.dk, Danmarks største nyhedssite, elsker en lidt legende tilgang til at blive klogere eller teste sig selv. I forbindelse med affiliate-kampagnen brugte man gamification-elementer kombineret med B.T.s største styrkeområder, nyheder, sport og underholdning. Men konteksten har også en afgørende betydning. Derfor kunne brugerne læse om emnet, før de tog testen.

Der blev derfor lavet en kommerciel artikel med overskriften "Tag testen: Kender du de 7 tegn på kræft?". Alle brugere, der tog testen, blev tilmeldt Kræftens Bekæmpelses nyhedsbrev.

RESULTATER
Den stærke kontekst var afgørende for engagementet. På bare ti dage fik Kræftens Bekæmpelse 13.508 nye tilmeldinger - det svarer til en konverteringsrate på 21%.

"Vi har afprøvet flere affiliate-kampagner på bt.dk, hvor trafikken blev drevet af en kommerciel, journalistiskvinklet artikel, og er positivt overraskede over de gode resultater. Kampagnen: "Tag testen: Kender du de 7 tegn på kræft?" gav os på ti dage 13.508 tilmeldinger og en konverteringsrate på 21%, hvilket er rigtig flot i forhold til, hvad vi ellers oplever i affiliate-markedet."

Henriette Edslev, Chef for Digital Fundraising & Dialog, Kræftens Bekæmpelse


Læs hele casen med Kræftens Bekæmpelse og se de flotte resultater.

13.508 nye tilmeldinger til nyhedsbreve,
hvis du spørger, Kræftens Bekæmpelse

Hvad kan man bruge affiliate advertising til?

RESULTATER
13.508
Tilmeldinger
21%
Gns. konverteringsrate

21%
Konverteringsrate

13.508
Tilmeldinger på ti dage

RESULTATER
13.508
Tilmeldinger
34%
Gns. CTR
21%
Gns. konverteringsrate

FORMÅL
Kræftens Bekæmpelse har brug for kontinuerligt at kunne dele viden om kræft, forskning, indsamlinger og meget andet. Målet for kampagnen var derfor helt entydigt at få flere abonnenter til foreningens nyhedsbreve.

EKSEKVERING
Brugerne på bt.dk, Danmarks største nyhedssite, elsker en lidt legende tilgang til at blive klogere eller teste sig selv. I forbindelse med affiliate-kampagnen brugte man gamification-elementer kombineret med B.T.s største styrkeområder, nyheder, sport og underholdning. Men konteksten har også en afgørende betydning. Derfor kunne brugerne læse om emnet, før de tog testen.

Der blev derfor lavet en kommerciel artikel med overskriften "Tag testen: Kender du de 7 tegn på kræft?". Alle brugere, der tog testen, blev tilmeldt Kræftens Bekæmpelses nyhedsbrev.

RESULTATER
Den stærke kontekst var afgørende for engagementet. På bare ti dage fik Kræftens Bekæmpelse 13.508 nye tilmeldinger - det svarer til en konverteringsrate på 21%.

"Vi har afprøvet flere affiliate-kampagner på bt.dk, hvor trafikken blev drevet af en kommerciel, journalistiskvinklet artikel, og er positivt overraskede over de gode resultater. Kampagnen: "Tag testen: Kender du de 7 tegn på kræft?" gav os på ti dage 13.508 tilmeldinger og en konverteringsrate på 21%, hvilket er rigtig flot i forhold til, hvad vi ellers oplever i affiliate-markedet."

Henriette Edslev, Chef for Digital Fundraising & Dialog,
Kræftens Bekæmpelse


Læs hele casen med Kræftens Bekæmpelse og se de flotte resultater.

13.508 nye tilmeldinger til nyhedsbreve,
hvis du spørger, Kræftens Bekæmpelse

Hvad kan man bruge affiliate advertising til?

RESULTATER
13.508
Tilmeldinger
21%
Gns. konverteringsrate

21%
Konverteringsrate

13.508
Tilmeldinger på ti dage

RESULTATER
13.508
Tilmeldinger
34%
Gns. CTR
21%
Gns. konverteringsrate

FORMÅL
Kræftens Bekæmpelse har brug for kontinuerligt at kunne dele viden om kræft, forskning, indsamlinger og meget andet. Målet for kampagnen var derfor helt entydigt at få flere abonnenter til foreningens nyhedsbreve.

EKSEKVERING
Brugerne på bt.dk, Danmarks største nyhedssite, elsker en lidt legende tilgang til at blive klogere eller teste sig selv. I forbindelse med affiliate-kampagnen brugte man gamification-elementer kombineret med B.T.s største styrkeområder, nyheder, sport og underholdning. Men konteksten har også en afgørende betydning. Derfor kunne brugerne læse om emnet, før de tog testen.

Der blev derfor lavet en kommerciel artikel med overskriften "Tag testen: Kender du de 7 tegn på kræft?". Alle brugere, der tog testen, blev tilmeldt Kræftens Bekæmpelses nyhedsbrev.

RESULTATER
Den stærke kontekst var afgørende for engagementet. På bare ti dage fik Kræftens Bekæmpelse 13.508 nye tilmeldinger - det svarer til en konverteringsrate på 21%.

"Vi har afprøvet flere affiliate-kampagner på bt.dk, hvor trafikken blev drevet af en kommerciel, journalistiskvinklet artikel, og er positivt overraskede over de gode resultater. Kampagnen: "Tag testen: Kender du de 7 tegn på kræft?" gav os på ti dage 13.508 tilmeldinger og en konverteringsrate på 21%, hvilket er rigtig flot i forhold til, hvad vi ellers oplever i affiliate-markedet."

Henriette Edslev, Chef for Digital Fundraising & Dialog,
Kræftens Bekæmpelse


Læs hele casen med Kræftens Bekæmpelse og se de flotte resultater.

13.508 nye tilmeldinger til nyhedsbreve,
hvis du spørger, Kræftens Bekæmpelse

Hvad kan man bruge affiliate advertising til?

RESULTATER
13.508
Tilmeldinger
21%
Gns. konverteringsrate

21%
Konverteringsrate

13.508
Tilmeldinger på ti dage

Længere eksponering

!

Det er ikke nødvendigvis kun på dagene, hvor en podcast går live, at der kommer salg til annoncøren. Det er nemlig ikke alle lytterne, der lytter lige med det samme - i løbet af de efterfølgende dage, eller uger endda måneder kommer der endnu flere lyttere til.

Derfor bliver det efterfølgende salg mere stabilt og løber over en længere periode.


Kilde: Adtraction

Husk kendskab og branding



Vil man gøre sig gældende på nettet, er det ifølge Thrane-Møller vigtigt at brande sig selv som butik og ikke alene fokusere på at skabe hurtige salg.

“Forbrugerne husker kun nogle få brands, så det er vigtigt at være top of mind. I en købsproces vil mange forbrugere indtaste en forhandler eller et brand i søgefeltet frem for produktets navn. Man skal derfor have banket noget kendskab op for sit brand og de værdier, man står for som virksomhed. Det handler nemlig ikke kun om produkt og pris. Det handler om at berige sitet med inspiration og give kunderne noget ekstra indhold.”  

Bæredygtigt forbrug

Ifølge Thrane-Møller kommer krav om bæredygtighed og miljøvenlig shopping også til at fylde mere i de kommende år.

“Vi ser en begyndende modreaktion mod det bevidstløse masseforbrug, og hele bæredygtigheds-agenadaen kommer også for alvor til at slå igennem i online-handlen. Flere forbrugere vil gå efter danske produkter, og flere vil overveje at støtte deres lokale butik, frem for kun at jagte den billigste pris.“

Thrane-Møller forventer, at der vil komme et stadig stigende krav om miljømærkning af varer, så forbrugerne nemmere kan træffe grønne valg. Klimavenlige leveringsmetoder vil på samme måde blive et vigtigt konkurrenceparameter.

Kendskab & branding

tendenser inden for e-handel


5

Online shopping flytter på mobilen. 

Øget fokus på bæredygtigt forbrug og klimavenlige leveringsmetoder.

Nye målgrupper - de ældre (75 år +) er den hurtigst voksende gruppe af netshoppere.

Vi shopper alle varegrupper på nettet.

01

02

03

Click & collect er blevet dagligdag for mange kunder.

04

05

Berlingske Media og e-commerce



Cases

Hellofresh

Måltidskasser

Kommission gives til Berlingske Media pr. abonnement solgt gennem et af vores medier.

Læs et eksempel her

Staple food, Leaf vegetable, Ingredient, Bun, Recipe, Tableware

NA-KD

Mode

Kommission gives til Berlingske Media pr. salg gennem et af vores medier.

Læs et eksempel her

Black Friday shopping

Winefamly

Vine

Kommission gives til Berlingske Media pr. salg gennem et af vores medier.

Læs et eksempel her

Alcoholic beverage, Champagne stemware, Hand, Drinkware, Tableware, Fluid, Gesture, Barware, Drink

E-commerce er i stor vækst - og det er kun blevet understreget under coronakrisen. Derfor er det også et område, som Berlingske Media har investeret i.

Det gør vi for at tilbyde vores kunder et produkt, der ligger tæt op ad deres egne ønsker om styrket e-handel.

“Vi fokuserer på at give brugerne guidende og nyhedsorienteret indhold - præcis som husets redaktioner ville gøre det. Det skaber både en masse trafik til kundernes webshops samt salg, der både gavner os og dem,” siger Erling Tind Larsen, Kommerciel indholdsredaktør i Berlingske Media.

Vi har vores egen kommercielle redaktion, der fokuserer på at lave kommercielt indhold målrettet e-commerce, hvor kunderne betaler en på forhånd aftalt kommission af de salg, som genereres gennem vores medier.

Vores guidende tilgang til indholdet ses blandt andet på B.T | Tjek, hvor vi hjælper forbrugerne gennem det enorme udvalg af produkter og gør det nemt at finde det helt rigtige produkt, uanset forbrugerens behov og budget.

Affiliate i Berlingske Media

4 gange så effektivt


!

Et amerikansk studie om annoncering i podcasts har vist, at disse annoncer er 4 gange så effektive, som visse display-annoncer.

Studiet viste en stigning på 10% i købsintention samt at 61% af lytterne er tilbøjelige til at købe baseret på en annonce i podcasts.

PR Newswire

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?

Forbrugerne skal have en konsistent købsoplevelse, hvad end købet starter på Instagram eller i den fysiske butik. De vil forvente, at alt fra priser og sortiment til betalingsmuligheder og returvilkår er de samme på tværs af alle kanaler.

Jens Thrane-Møller, Direktør og Partner i Marketsquare


Brede samarbejder skaber bedre resultater



I Berlingske Media arbejder vi også mod flere og stærkere annoncepartnerskaber. Her kan vi sammen sikre, at vi når hele vejen rundt om jeres virksomhed og samtidig tænke ud af boksen i forhold til, hvad der er muligt, og hvad der kan skabe størst mulig synlighed og vækst. 

Det kunne fx være en indholdspakke, hvor native-indhold fokuserer på branding af jeres virksomhed, e-commerce fokuserer på det hurtige salg, og taktisk annoncering kan bakke op om jeres budskaber og skabe trafik til jeres website. 

Et godt eksempel på et stærkt samarbejde er Saxo Bank og Euroinvestor. Saxo Bank har et branding-spor med native-indhold, der har fokuseret på inversteringstips og aktie-forudsigelser. Derudover et sponsorat på en af Danmarks mest populære podcasts, Millionærklubben, og har desuden fået deres helt egen investeringsknap på Euroinvestor, der vises på alle C20 aktier og leder brugerne direkte over til Saxo Investor, hvor de kan investere i aktier. 

Se Saxo Banks investeringsknap på Euroinvestor her

Med et større samarbejde kan Saxo Bank derfor fokusere på både branding, awareness og direkte e-handel. 

“Annoncører med stærkt brand-match til vores medier inviterer vi tættere på, fordi vi tror på, at vi sammen kan være med til at skabe det bedste indhold og de bedste rammer omkring partnerskabet. Vi ønsker at inddrage vores samarbejdspartnere tidligt i forløbet for at udvikle de mest optimale løsninger," siger Birgitte Bremer Elming, Head of B-Partner i Berlingske Media.

Brede samarbejder skaber bedre resultater

Kontakt os for at høre mere om dine muligheder



BRUG FOR MERE VIDEN?

Saxo Bank - Millionærklubben

Sponsor på en podcast

Investeringsbanken Saxo Bank passer perfekt ind i Millionærklubbens univers, hvor de diskuterer og rådgiver om aktier og investeringer.


Lyt med her

Bakken - Helt væk med Hemmingsen

Sponsor på en podcast

Forlystelsesparken Bakken er et godt match med den humoristiske Helt væk med Hemmingsen, da de begge bevæger sig i underholdningsuniverset.

Lyt med her

Suit
Animated cartoon, Animation, Logo
Interior design, Table, Plant, Window, Chair, Smile, Desk

Alt du skal vide om Native Advertising

En begynderguide til dig, der vil vide mere om Native Advertising.

Cloud, Sky, Tower, Building, Travel

Derfor er dit brand det vigtigste marketingredskab

Guiden gør dig klogere på de største styrker ved Native Advertising.

Bicycles--Equipment and supplies, Land vehicle, Bicycle wheel, Street fashion, Tire, Daytime, Sky, Building

Èn til én med dine kunder: Derfor er podcasts så populære

Få den vigtigste viden om podcasts, og hvorfor du skal bruge dem i dit marketingmix.

Besøg vores medier her

Red
Text, Font
Brand, Logo, Text, Font
Line, Font, Text
Animated cartoon, Animation, Logo

Sådan foregår processen med produktion af native podcast

I den kommercielle redaktion er vi ikke eksperter i at producerer podcasts. Vi har stor viden om vores medier og hvilket indhold, der tiltrækker brugerne, samt hvad der skaber interessant indhold. 

Ligesom når vi producerer native video, så har vi allieret os med et produktionsselskab, som er specialister i at producerer netop podcasts - sammen med dem udarbejder vi den endelige podcast til native kampagnen.


Produktion

 Vi sætter produktionen af indholdet - både artikler og podcast i gang. 

Publicering

I godkender indholdet og kommer med eventuelle rettelser. Da podcasts jo er optaget lyd er det sværere at rette i efterfølgende. Vi kan tage bidder ud eller rette i en speak, men vi kan ikke tage samtalen med en interviewperson om. Når alt er godkendt, er vi klar til at distribuere det efter den aftalte kampagneplan. 

Aftale/brief

I samarbejde med annoncøren udarbejder vi artikel- og podcastsynopser. Det er jer som annoncør, der endeligt godkender synopser.  Vi vil også her inddrage produktionsselskabet, da de har stor viden om, hvad der er godt podcast indhold.


Kontakt

Birgitte Bremer Elming

Head of B-Partner

belm@berlingskemedia.dk



Logo, Font, Text

Til toppen

Få alle fordelene

  • Du opdateres på de seneste nyheder fra Berlingske Media

  • Du modtager invitationer til faglige og sociale events

  • Du modtager løbende særlige tilbud og gratis guides til at optimere din annoncering