JFM og Berlingske Media danner Danmarks største mediealliance

15. October 2025

Kontakt

For JFM, og administrerende direktør Jesper Rosener og bestyrelsesformand Espen Egil Hansen: Jeppe Bjerrum, Kommunikationschef Telefon: +45 50 76 41 16 Mail: juhb@jfm.dk For Amedia og konsernchef Anders Opdahl, og for Berlingske Media og Anders Krab-Johansen: Helene Wille Lund, kommunikasjonsrådgiver Telefon: +47 98 44 48 21 E-mail: helene.lund@amedia.no

JFM og Berlingske Media danner Danmarks største mediealliance -img

Styrker frie og uafhængige medier

Samarbejdet skal styrke dansk journalistik gennem en bæredygtig forretningsmodel, så uafhængige medier også fremover kan udfylde deres demokratiske rolle og levere kvalitetsnyheder tæt på folks liv. Konkurrencen fra de globale tech-giganter er hård, og det eneste modsvar er at udvikle teknologi og kommercielle løsninger på tværs af mediehuse. Med aftalen får Amedia, som købte Berlingske Media sidste år, et bredere fodfæste i den danske medieverden og befæster sin position som en stor, nordisk aktør.

– Det historiske samarbejde mellem JFM og Berlingske Media er et naturligt næste skridt, der vil styrke frie og uafhængige medier i vores små, men vigtige nordiske lande. Det bedste svar på globale tech-giganters dominans er at udvikle fælles teknologi og kommercielle løsninger. Målet er at sikre en gylden fremtid for Danmarks redaktørstyrede medier, siger Anders Opdahl, koncernchef for Amedia.

JFM er Danmarks næststørste private mediekoncern med aktiviteter i Jylland, på Fyn og andre steder i landet. Koncernen udgiver en række lokale dagblade, ugeaviser, driver radiostationer og kommercielle forretninger.

Det matcher Berlingske Medias kendte nationale nyhedsmedier som Berlingske, B.T. og Weekendavisen.

Begge mediekoncerner er hver for sig i kontakt med omtrent 2,5 millioner danskere hver måned, hvilket afspejler samarbejdets gennemslagskraft.

JFM er ejet af Fynske Medier, Den Sydvestjyske Venstrepresse og Jyske Medier, og får fremover Amedia som ny aktionær med 30 procents ejerskab. Det modsvares af, at JFM overtager 30 procent af aktierne i Berlingske Media.

Samarbejdet bygger på, at fælles ejerskab, teknologi og ambitioner, skal give øget digital styrke og et bedre tilbud til læsere og annoncører.

Vil udvikle nyt produkt

JFMs tilstedeværelse og dybe forståelse af det danske lokale og regionale marked, kombineret med Berlingske Medias stærke nationale positioner og Amedias unikke erfaring og digitale platform, muliggør skabelsen af fremtidssikrede og bæredygtige mediehuse.

Berlingske Media og JFM kommer til at udveksle redaktionelt indhold og indgå i et tættere samarbejde. Begge mediehuse har samtidig høje forventninger til, at man kan udvikle en dansk version af Amedias digitale abonnementsprodukt +Alt. Dette vil kunne give abonnenter et helt nyt produkt, med adgang til journalistik fra både JFMs aviser, Berlingske og andre nyhedsmedier.

Målet er i fællesskab at skabe en robust platform for fremtidig vækst og innovation, som sikrer en stærk, uafhængig presse i Danmark.

Paradigmeskifte for dansk lokaljournalistik

Aftalen repræsenterer et paradigmeskifte for dansk lokaljournalistik, da den løser et grundlæggende problem: Lokale mediehuse er hver for sig for små til at skabe den teknologiske infrastruktur, som i dag er en forudsætning for succes.

– Sammen med Amedia og Berlingske Media vil JFM nu rykke helt i front internationalt. Det betyder, at vi i højere grad kan fokusere på den lokale tilstedeværelse og den lokale journalistik, siger Espen Egil Hansen, bestyrelsesformand i JFM.

Fælles udvikling

JFM vil ligesom Berlingske Media overgå til Amedias gennemprøvede digitale platform og it-infrastruktur. Sammen vil de tre mediehuse have ressourcer til at kunne videreudvikle teknologiske løsninger i verdensklasse, som kan anvendes i både Norge og Danmark.

For at levere et effektivt og troværdigt alternativ til tech-giganternes dominans i det digitale annoncemarked, vil JFM og Berlingske Media udvikle STEP Network til en førende dansk spiller i markedet.

Stor gevinst:

Bag beslutningen ligger en længere strategisk proces, hvor vi har vurderet flere mulige samarbejdspartnere. Tre centrale behov har været styrende: at sikre national værdi i den digitale pakke, opnå omkostningssynergier og at etablere et stærkt digitalt annoncesamarbejde. Med Amedia er alle tre mål opfyldt – på en måde, der respekterer JFMs identitet og styrker vores uafhængige position i markedet. Samtidig ser vi det som en stor gevinst at få medejerskab af Berlingske Media, som står bag nogle af de bedste nyhedsprodukter i Danmark. Deres evne til at forstå deres marked og målgrupper samt levere høj værdi er imponerende og helt i tråd med vores ambitioner, siger Jesper Rosener, administrerende direktør i JFM.

– Jeg er overbevist om, at vi kan udvikle fantastiske redaktionelle produkter til markedet, og at vi med JFM får en partner, der deler vores publicistiske værdigrundlag. Samarbejdet giver os større rækkevidde, bedre drift og øgede muligheder for at investere i kvalitetsjournalistik, siger Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media.

Det planlagte joint venture, knyttet til STEP Network, sker under forudsætning af godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Tilgængelighed for pressen

Pressen inviteres til Berlingske Media, Pilestræde 34, 1112 København, klokken 14.00, hvor Anders Opdahl, Espen Egil Hansen, Jesper Rosener og Anders Krab-Johansen vil være til rådighed for spørgsmål. Medbring presseakkreditering.

Fakta om Amedia, Berlingske Media og JFM

Om Amedia

  • Amedia er en fondsejet og upolitisk mediekoncern med stærk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er Norges største udgiver af redaktørstyrede medier med 107 aviser og samarbejder med 21 partneraviser, ejer Berlingske Media i Danmark (Berlingske, B.T., Weekendavisen, Euroinvestor) og er medejer af 80 titler i Sverige gennem Bonnier News Local.
  • Med over 1.500 redaktionelle medarbejdere og ca. 2.400 ansatte i alt leverer Amedia nyheder, debat og information til omkring 2 millioner daglige læsere i Norge og mere end 1 million danskere. Koncernen havde i 2024 en omsætning på 4 mia. NOK og et EBITDA på 390 mio. NOK.
  • Amedia har 806.000 abonnenter i Norge (heraf 586.000 digitale) og 148.000 i Danmark (82.000 digitale). Det samlede +Alt-abonnement samler adgang til mere end 100 aviser og bruges af 433.000 abonnenter. Næsten 90 procent af kunderne læser digitalt, og over 70 procent er rene digitale abonnenter.
  • Missionen er at styrke demokratiet gennem uafhængig, kritisk og faktatjekket journalistik, og koncernens overskud reinvesteres i medierne. Værdigrundlaget bygger på ytringsfrihed, pressefrihed og forsvar for mediernes uafhængige rolle.
  • Amedia betoner behovet for tættere nordisk samarbejde for at imødegå global konkurrence, digitale skift i medieforbrug og for at fastholde mediernes rolle i samfundet.

Om Berlingske Media

  • Berlingske Media er en ledende dansk mediekoncern, der driver fire medier: Berlingske (Danmarks ældste avis), nyhedssitet B.T., ugeavisen Weekendavisen og den digitale finansavis Euroinvestor.dk.
  • De fire medier beskæftiger over 300 redaktionelle medarbejdere, som hver dag leverer nationale nyheder til mere end én million læsere.
  • Berlingske Media har hovedsæde i København, beskæftiger i alt knap 500 medarbejdere og havde i 2024 en omsætning på 621 millioner danske kroner.
  • Det traditionsrige og borgerlige mediehus blev i 2024 købt af den norske koncern Amedia fra det belgiske selskab DPG.
  • Berlingske Media er medejer af Danmarks største distributionsselskab, DAO, og ejer 25 procent af Bornholms Tidende.

Om JFM

  • JFM er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern og dækker hele landet. JFM har kontakt med over 2,8 millioner danskere hver uge. Omsætningen er på godt 1,8 mia. kr., og der er ca. 1400 medarbejdere med arbejdssteder fra Holstebro til Hovedstaden. Derudover en stor distribution.
  • JFM har mange nyhedssites, der er knyttet til vores dagblade og ugeaviser, som hver uge bliver besøgt af over 1,3 mio. brugere. Dertil udgiver vi i alt 15 dagblade og 40 ugeaviser fordelt over hele landet med omkring 1,2 mio. ugentlige læsere. Avisen Danmark har omkring 390.000 læsere hver uge.
  • JFM driver fire kommercielle radiostationer: Classic FM, Skala FM, VLR og Radio Viborg samt en lang række digitale musikkanaler på DAB, app og web, der tilsammen har over 670.000 ugentlige lyttere.
  • Den nationale Radio IIII har JFM som hovedejer, og kanalens podcasts blev i 2024 streamet 13,4 mio. gange. Derudover havde kanalen i 2024 i gennemsnit over 210.000 ugentlige lyttere på flow.
  • Danmarks største dealsites Sweetdeal, deal.dk og SPOTdeal er medejet af JFM, og koncernen driver yderligere aktiviteter som markedspladsen Gul&Gratis.
  • Datterselskabet kommunikationskollektivet STEP A/S med The Unicorn og STEP Network er blandt Danmarks største og førende inden for data.
  • JFM er medejer af det største danske distributionsselskab Dao og har derudover egne distributionsselskaber. JFM ejer to rotationstrykkerier

Flere pressemeddelser

Slide 1 of 32
Slide 1 of 32