B.T. bliver 100 procent digitalt nyhedsmedie fra 2023 - lukker printavisen til nytår

22. June 2022

KONTAKT

Ansvarshavende chefredaktør, B.T. Pernille Holbøll Telefon: +45 51 25 13 13 Email: peho@bt.dk Koncernchef og udgiver, Berlingske Media Anders Krab-Johansen Kontaktes gennem Lucia Elisabeth Kyle Telefon: +45 29 73 72 93 Email: luek@berlingskemedia.dk

B.T. bliver 100 procent digitalt nyhedsmedie fra 2023 - lukker printavisen til nytår-img

Som det første klassiske nyhedsmedie tager B.T. nu skridtet fuldt ud og bliver 100 procent digitalt. Fra nytår er det slut med avisen både på abonnement, i løssalg og som gratisavis.

“De sidste fire år er B.T. vokset eksplosivt digitalt til nu at være det største nyhedsmedie i Danmark. Som forventet er avisoplaget i samme periode faldet, og snart er det ikke længere økonomisk bæredygtigt. Derfor fokuserer vi nu alle vores kræfter på at være bedst der, hvor flest danskere er, nemlig på mobilen,” siger Pernille Holbøll, ansvarshavende chefredaktør på B.T.

Pernille Holbøll uddyber: “B.T. rykker for at blive endnu mere relevant for endnu flere danskere. Det er især på video, lyd og med nye journalistiske formater, at B.T. skal sikre, at indtjeningen i fremtiden også flugter med den reach og digitale førerposition, som vi allerede har”.

Når de sidste abonnementer lukkes til nytår, bliver B.T. et 100 procent digitalt gratismedie, som finansieres af annoncer. Det er en unik position, som skal udbygges, og derfor satser Berlingske Medias annonceafdeling fremadrettet på stærke digitale annonceformater og videreudvikling af førstepartsdata-løsninger, som har afgørende betydning for annoncørerne.

“B.T. er udkommet som avis siden 1916, og derfor er det et historisk skifte. Heldigvis har B.T. en stærk identitet og en lys fremtid foran sig som Danmarks førende digitale nyhedsmedie,” siger Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver for Berlingske Media, som udgiver B.T.

B.T. lukker også ned for storbyredaktionerne i Aarhus, Odense og Aalborg, og der bliver fra sommer og året ud kun udgivet én national udgave af avisen.

“Storbyprojektet var en modig satsning, og medarbejderne på redaktionerne har gjort en stor indsats for, at det skulle lykkes, men vi må konstatere, at forretningen ikke er fulgt med og heller ikke har udsigt til at gøre det. Det tager vi konsekvensen af,” siger Pernille Holbøll.

Beslutningen om at gå 100 procent digitalt samt lukning af storbyredaktionerne betyder desværre, at flere stillinger nedlægges. Det gælder ti stillinger på B.T.-storbyredaktionerne inkl. redaktører, fire avis-redigerende, tre i annoncesalg og tre i backoffice.

Chefredaktør Jonas Kuld Rathje har i samme ombæring ønsket at fratræde sin stilling.

FAKTA

  • B.T. blev udgivet første gang i 1916 med Henry Hellssen som ansvarshavende chefredaktør.
  • B.T. havde 732.000 daglige læsere af avisen, da den var på sit højeste i 1979 (Kilde: Dansk Medieindex). De seneste læsertal for avisen lyder på 366.000 ugentlige læsere, som er den nye opgørelsesmetode (Kilde: Index Danmark/Kantar Gallup).
  • B.T. er Danmarks største digitale medie med 555 millioner sidevisninger i maj 2022, ifølge Dansk Online Index.
  • B.T. udgives af Berlingske Media, som er 100 procent ejet af den belgiske mediekoncern DPG Media.

Flere pressemeddelser

Slide 1 of 21
Slide 1 of 21