Første resultater af fokuseret strategi

Mette Maix. Administrerende direktør for Berlingske Media

 

Joint venture mellem BT og metroxpress, ny digital strategi for BT og Weekendavisen og en relanceret Berlingske: Berlingske Media fortsatte i 2016 med at udvikle virksomheden fokuseret og offensivt. Årets resultat blev på 23,1 mio. kr.

Konsolidering og udvikling er nøgleordene for Berlingske Media i 2016. Året endte med et nettoresultat på koncernniveau på 23,1 mio. kr. – en klar forbedring i forhold til 2015 og en udvikling, som blev drevet af fortsat digital vækst, tilpasning af virksomhedens struktur og et klart fokus på at udgive kvalitetsmedier på alle platforme.

For branchen som helhed kan vi konstatere, at den årelange tilbagegang for printmedier synes at være aftagende samtidig med, at viljen til at betale for nyheder og andet journalistisk indhold på nettet er i
vækst.

Året 2016 bød naturligvis på udfordringer med fortsat omstilling og tilpasning af virksomheden som i 2015. Omsætningen faldt således fra 1.633 mio.kr. i 2015 til 1.226 mio. kr. i 2016. Frasalget af aktiviteterne i Midtjyske Medier, Berlingske Avistryk og Netdoktor A/S i 2015/16 bidrog primært til faldet, men også den negative udvikling i såvel annoncesalg som bladsalg har bidraget til den lavere omsætning. På trods af nedgangen i omsætningen kom Berlingske Media styrket ud af året.

Danskernes vilje til at betale for kvalitetsindhold er grundlaget for den digitale omstilling, som BT og Berlingske fortsatte i 2016 med introduktion af en ændret betalingsmodel efter freemium-konceptet. På
nettet har alle virksomhedens tre store nyhedssites- bt.dk, b.dk og business.dk – oplevet fremgang i bruger- og besøgstal over det seneste år. Det fortsatte digitale fokus er også baggrunden for den udvikling, der er sat i gang på Weekendavisen, og som i løbet af 2017 betyder flere kvalitetstilbud til avisens nuværende og nye læsere.

Joint venture mellem Metroxpress og BT, som i 2016 fejrede sin 100 årsdag, er et både fokuseret og offensivt tiltag, som skal sikre den fremtidige lønsomhed i begge udgivelser. Den fysiske sammenlægning af de to virksomheder i et nyt selskab, som Berlingske Media ejer sammen med Tamedia AG, er blevet gennemført hurtigt og effektivt af dedikerede medarbejdere fra begge virksomheder.

Både BT og Berlingske blev i årets løb re-designet på print, og for Berlingskes vedkommende er der gennemført en relancering, der skal sikre, at bladets værdier som et traditionsrigt, respekteret og troværdigt medie går hånd i hånd med en positionering som den foretrukne morgenavis for moderne, urbant orienterede danskere. Men indholdet er uændret og af så høj kvalitet, at tre af avisens journalister blev belønnet med dansk journalistiks fornemmeste udmærkelse, Cavlingprisen, for deres journalistik om den såkaldte landbrugspakke. Det samme gjorde sig gældende på billedområdet, hvor Berlingske-fotografer løb med de fleste af priserne ved ”Årets Pressefoto”.

Weekendavisen gik også styrket ud af 2016 og leverede en imponerende fremgang i både antallet af abonnenter, omsætningen og ikke mindst i resultatet. Radio24syv kom ligeledes styrket ud af 2016 med fortsat fremgang i lyttertal, stærk vækst i podcast og en solid høst af priser for radioens programmer.

For 2017 venter Berlingske Media et bedre resultat end 2016. Berlingske har ambitiøse mål om yderligere vækst. Det skal ske gennem løbende forbedring af vores eksisterende brands, men også gennem opkøb af
medier og virksomheder, som passer ind i Berlingskes strategi om at levere indhold af høj kvalitet til danskerne.

Godt år for De Persgroep

Berlingske Medias ejer, belgiske De Persgroep, fik i 2016 et stærkt regnskab med den højeste omsætning nogensinde på EUR 1.455m mod EUR 1.334m i 2015, og et afledet driftsresultat (EBITDA) på EUR 225m
mod EUR 199m i 2015. Fremgangen i såvel omsætning som driftsresultat er primært drevet af helårseffekten af erhvervelser af aktiviteter i Holland og Berlingske Media i Danmark.

Nøgletal for Berlingske Media (Konsolideret – urevideret)

i mio. DKK       2016 2015
Omsætning   1.226 1.633
Årets resultat   23,1 -37,9