De Persgoep investerer heftigt i det belgiske tv- og radiomarked

Berlingske Medias belgiske ejer, De Persgroep, har øget sin 50%-andel i det audiovisuelle selskab MEDIALAAN til 100% ved at overtage aktierne fra Roularta Media Group.

Dermed kommer De Persgrop nu til at råde over tv-stationerne VTM, Q2, Vitaya og CAZ samt musikkanalerne Qmusic og Joe radio og teleselskabet Mobile Vikings.

Samtidig overtager Roularta De Persgroeps 50%-andel af aktierne i Mediafin, der råder over erhvervsmedierne De Tijd og L’Echo. De resterende 50% er ejet af mediegruppen Rossel.

​I følge Christian Van Tillo, der er CEO for De Persgroep i Danmark, Holland og Belgien, er opkøbet blandt andet et forsøg på tage kampen op med teknologigiganter som Facebook og Google:

“I Belgien fokuserer De Persgroep primært på et bredt publikum. Udvidelsen af ejerandelen i MEDIALAAN er af strategisk værdi for vores virksomhed. Konvergensen af alle medier på Internettet bliver vigtigere for hver dag. Vi ønsker at styrke vores position på det digitale marked markant for at konkurrere lokalt med teknologigiganterne, der dominerer dette marked. Den stærke audiovisuelle markedsposition og ekspertise i MEDIALAAN vil helt sikkert hjælpe. Samtidig siger vi farvel til Mediafin, som vi sammen med Rossel-gruppen udvidede til et multimedieforlag med smukke titler og en meget succesfuld digital strategi. Med denne transaktion forbliver Mediafin i hænderne på stærke lokale aktionærer, som yderligere kan udvide virksomheden.”

Resultatet af begge transaktioner er, at Roularta vil modtage en kontantsum på ca. 217,5 millioner euro. Et beløb, der bl.a. skal bruges til at investere i virksomhedens digitale strategi.

”Den digitale revolutionens indvirkning på mediesektoren bliver større, hvilket giver alle medievirk-somheder store udfordringer. Men det giver også gode muligheder for medievirksomheder, der har et klart fokus. Roularta Media Group har altid haft en stærk markedsposition i nationale kvalitetsma-gasiner, der fokuserer på et højtuddannet publikum. Mediafin passer perfekt til denne positionering. Vi har derudover besluttet at sælge vores MEDIALAAN-andel til vores partner De Persgroep. Dette har givet os betydelige ressourcer til yderligere at forme vores digitale strategi. Vi er overbeviste om, at MEDIALAAN er i gode hænder hos De Persgroep og ser med stolthed tilbage på et succesfuldt partnerskab, der har varet 20 år,” siger Xavier Bouckaert, CEO for Roularta Media Group.

Begge handler skal nu godkendes af den belgiske konkurrencemyndighed.