Influencer marketing er en kraftfuld måde at nå ud til dit publikum på sociale medier og øge dit brands synlighed og troværdighed. Men det er også en kompleks og dynamisk disciplin, der kræver en dyb forståelse af både dine målgrupper og de influenter, du ønsker at samarbejde med.
Her vil vi give dig en grundig introduktion til influencer marketing, som kan hjælpe dig med at lægge en effektiv strategi, der øger dit brands tilstedeværelse på sociale medier og genererer engagerede tilhængere.
Influencerbranchen er i løbet af få år blevet en magtfaktor, når det kommer til annoncemarkedet. En analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen i 2019 viser, at de 14 største influencerbureauer i Danmark omsatte for mere end 100 millioner kroner. Det er en fordobling på kun to år.
Følger man selv med på Instagram, TikTok eller et helt tredje medie, så er det svært at forestille sig, at markedet ikke blot er steget yderligere siden 2019.
Men hvad er det, der gør det så attraktivt for en annoncør at arbejde med influencere, og hvordan skal man gribe den form for markedsføring an?
Influencer marketing er en markedsføringsstrategi, der i virkeligheden går ud på at skabe og købe adgang til relationer. Som virksomhed køber du dig adgang til en influencer, som har, når de er succesfulde, stærke relationer til deres følgere. Det er denne stærke relation, der kan vise sig at være værdifuld for dig som annoncør.
Som annoncør skal du, ligesom i alt anden markedsføring, vælge den kanal - det vil sige influencer, som passer bedst til din målgruppe, KPI’er og ikke mindst brand. I succesfulde samarbejder vil det lede til salg, leads, opmærksomhed, kendskab, engagement eller noget helt sjette.
Når et produkt eller brand eksponeres gennem en influencers univers deles det med følgere, der aktivt har valgt at følge med i denne persons liv - f.eks. på baggrund af fælles interesser eller værdier. Af samme årsag er der på forhånd skabt en relation mellem influenceren og følgeren. Der kan derfor drages fordel af den troværdighed influenceren har over for sine følgere.
Det er altså influencerens relation til sine følgere, der ofte er det stærkeste kort, når det kommer til influencer marketing.
Køb direkte ind i en relation
6 gode grunde: Derfor skal du bruge influencere i din markedsføring
Relationer tager tid at skabe, og det er de færreste virksomheder, der får så stærke relationer til deres målgruppe som for eksempel Apple, der kan livestreame en release af et nyt produkt, og så har tusindvis af kunder allerede forudbestilt varen. De fleste virksomheder må låne af andres relationer eller troværdighed for at forbrugerne får øjnene op for dem. Netop det kan influencere hjælpe med.
I en branche, der inden for få år er vokset markant, sker der også hurtige skift. Det gælder både i forhold til, hvordan man som annoncør skal forholde sig til influencere og deres arbejde, men især også udviklingen bag de platforme som influencerne bruger. Det har nemlig indflydelse på, hvordan du skal tænke din annoncering. Det, der trendede i går på TikTok, trender ikke nødvendigvis i morgen. Og netop TikTok er en af de helt store tendenser.
Trends i et marked der flytter sig hele tiden
Tendenser der er værd at holde øje med
- I takt med at snapchat og tiktok vokser sig større, stiger også antallet af influencer samarbejder på disse platforme.
Kilde - Kritiske forbrugere skaber stigende krav til det rette match mellem influencer og produkt.
Kilde - Anvendelse af data i forbindelse med udvælgelsen af influencere stiger.
Kilde - Indholdet trumfer personen, og det øger fokus på rettighederne til indhold.
Kilde - Recommendation media overtager social media: Mediedistribution bliver i fremtiden baseret på algoritmer frem for, hvem du følger. En metode som TikTok i høj grad arbejder ud fra i dag.
Kilde
En salgsanalyse fra Make Influence (2020) baseret på danske virksomheder viser, at den gennemsnitlige ROAS på influencerkampagner er 6,9. Dette vidner om at mediet i høj grad kan være en effektiv medieinvestering, hvis man formår at benytte influencers på den rette måde.
råd når du skal bruge influencere i din markedsføring
5
Vælg en influencer, der tapper ind i din målgruppe og har et stærkt engagement med deres følgere - og dermed formår at præsentere dit produkt på troværdig vis.
Kilde
Aktiv co-creation fungerer bedre end reklamesøjler. Du bør derfor fokusere på få længerevarende samarbejder/ambassadører, frem for mange overfladiske samarbejder. Kvalitet er bedre end kvantitet.
Kilde
Sørg for at have fundamentet for samarbejdet på plads. “Det starter hos annoncøren, det starter med strategi, med målsætning – det starter som en integreret del af brandets kommunikation og marketing mix, ikke med at smide 20.000 kroner efter en influencer og krydse fingre."
Kilde
De bedste kampagner er dem, som udstråler autenticitet; Du skal have tillid til, at den valgte influencer får kreativ frihed til at udvikle indhold, der stemmer overens med deres platform. For meget indblanding kan komme til at spænde ben for autenticiteten.
Kilde
01
02
03
Effekt kommer ikke uden kvalitet; Sørg for at forventningsafstemme samarbejdet, og det indhold der skal produceres i forbindelse hermed.
kilde
04
05
INFLUENCER MARKETING I TAL
- Influencer Marketing industrien forventes at vokse til cirka 21,1 milliarder USD i 2023 på verdensplan
- 63 pct. planlægger at bruge AI til at udføre deres influencer-kampagner, 2/3 af disse brands vil bruge AI til influencer-identifikation
- 67 pct. har til hensigt at øge deres influencer marketing budget i løbet af 2023
- 23 pct. har til hensigt at bruge mere end 40 pct. af hele deres marketingbudget på influencer-kampagner
- TikTok (anvendes af 56 % af brands, der bruger influencer marketing) er nu den mest populære influencer marketing-kanal, og springer foran Instagram (51 %) for første gang og et godt stykke foran Facebook (42 %) og YouTube (38 %).
Kilde: The State of Influencer Marketing 2023: Benchmark Report


Hvordan får man unge til at bruge McDonalds’ app og tilbud? For McDonald's lå svaret i et samarbejde med Anders Hemmingsen. Ønsket var gennem engagerende og kreativt indhold at skabe opmærksomhed om deres egen platform.
Eksekvering
En helt ny award “Årets Anders” blev til. Med 75 pct. brugere i aldersgruppen 13-34 år når Anders Hemmingsen ud til tusindvis af unge danskere hver dag. Derfor var platformen ideel til McDonald’s, deres målgruppe og formål med kampagnen - at skabe engagerende indhold, der skal lede opmærksomhed hen til deres app og tilbud.
Det unikke ved @andershemmingsendk-kontoen er nemlig, at den er bygget på brugergenereret indhold. Alt, hvad han poster på sin profil, bliver fanget eller oprettet af en følger og derefter delt med ham. Som et resultat er Anders Hemmingsens Instagram-konto blevet et af de stærkeste og største danske fællesskaber på sociale medier, især blandt unge.
Derfor kunne det lade sig gøre at opbygge et helt nyt award-show på Instagram, hvor brugerne skulle stemme om den bedste i hver kategori: Årets Detalje, Årets Indsendelse og Årets Go’ stil.
Kampagnen blev udført på Instagram med både post og stories.
Følgerne var vilde med "Årets Anders" - og det totale engagement nåede op på 686.857, imens indholdet opnåede 9.114.859 antal eksponeringer. Derudover fik McDonald's hele 5.299 besøg på deres Instagramprofil. 561.058 personer valgte at stemme.
Årets Anders: Sådan var McDonald's i kontakt med 9,1 mio.

7.8 mio.
Eksponeringer i
IG stories
1.2 mio.
Eksponeringer i
IG posts
9.1 mio.
Total
eksponeringer
Resultater
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Vi er meget tilfredse med samarbejdet med Berlingske Media, Anders Hemmingsen og DDB på Årets Anders kampagnen. Stort engagement fra teamet og åbenhed overfor kreative koncepter skabte resultater, der sprænger rammen for interaktioner og bryder med alle benchmark for engagement.
Camilla Larsen, Digital Campaign & Social Media Manager, McDonald’s
”
Anders Hemmingsen er en fast del af Berlingske Media Advertising, og vil du lave engagerende indhold med et strejf af humor og samtidig potentielt nå ud til 47 pct. af danskerne på Instagram, så skal du overveje at integrere Anders Hemmingsen i din markedsføringsplan.
47 pct. af alle danskere på Instagram følger @andershemmingsendk. Heraf er 57 pct. kvinder og 43 pct. mænd, hvor 65 pct. er i alderen mellem 18-34 år.
Influencer marketing hos Berlingske Media
Kanaler
Anders hemmingsens DNA
BRUGERDREVET
Ingen følgere - intet indhold
AKTUALITET
Sæson og begivenheder
FØLELSER
Fællesskab og sammenhold
GENKENDELIGHED
Typer og situationer
HUMOR
Et break fra hverdagen
DANSK
Livet som dansker
hurtige råd om humor i din markedsføring
6
Drop planen - Gør plads til det uforudsigelige
Inddrag målgruppen - De ved ofte bedst
Følg med - Hold jer opdateret
Vær modig - Tag nogle chancer
01
02
03
04
Vis personlighed - Drop det selvhøjtidelige
05
Husk balancen - Alt med måde
06
hurtige råd om humor i din markedsføring
6
Drop planen - Gør plads til det uforudsigelige
Inddrag målgruppen - De ved ofte bedst
Følg med - Hold jer opdateret
Vær modig - Tag nogle chancer
01
02
03
04
Vis personlighed - Drop det selvhøjtidelige
05
Husk balancen - Alt med måde
06
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Tre forslag til litteratur, der kan hjælpe dig på vej
‘Giv dit brand en personlig stemme’
En praktisk håndbog, der giver læserem indsigt og værktøjer til at øge effekten af Influencer Marketing indsatsen.
Af Louise Bonfils Høck

‘Influencer Marketing - Building Brand Communities and Engagement’
En lærebog der beskriver fænomenet influencer marketing fra et teoretisk og praktisk perspektiv.
Af Sevil Yesiloglu

‘Influencer koden’
Bogen guider dig til, hvordan du knækker koden til influencer-marketing og bedst udnytter dets potentiale til at nå dine mål.
Af Amanda Russell.

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Tre forslag til litteratur, der kan hjælpe dig på vej
‘Giv dit brand en personlig stemme’
En praktisk håndbog, der giver læserem indsigt og værktøjer til at øge effekten af Influencer Marketing indsatsen.
Af Louise Bonfils Høck

‘Influencer Marketing - Building Brand Communities and Engagement’
En lærebog der beskriver fænomenet influencer marketing fra et teoretisk og praktisk perspektiv.
Af Sevil Yesiloglu

‘Influencer koden’
Bogen guider dig til, hvordan du knækker koden til influencer-marketing og bedst udnytter dets potentiale til at nå dine mål.
Af Amanda Russell

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Tre forslag til litteratur, der kan hjælpe dig på vej
‘Giv dit brand en personlig stemme’
En praktisk håndbog, der giver læserem indsigt og værktøjer til at øge effekten af Influencer Marketing indsatsen.
Af Louise Bonfils Høck

‘Influencer Marketing - Building Brand Communities and Engagement’
En lærebog der beskriver fænomenet influencer marketing fra et teoretisk og praktisk perspektiv.
Af Sevil Yesiloglu

‘Influencer koden’
Bogen guider dig til, hvordan du knækker koden til influencer-marketing og bedst udnytter dets potentiale til at nå dine mål.
Af Amanda Russell

Tre forslag til litteratur, der kan hjælpe dig på vej
Kontakt os for at høre mere om dine muligheder med influencer marketing
Brug for mere viden?
Få tips til at optimere din annoncering
Besøg vores medier her
Saxo Bank - Millionærklubben
Sponsor på en podcast
Investeringsbanken Saxo Bank passer perfekt ind i Millionærklubbens univers, hvor de diskuterer og rådgiver om aktier og investeringer.
Bakken - Helt væk med Hemmingsen
Sponsor på en podcast
Forlystelsesparken Bakken er et godt match med den humoristiske Helt væk med Hemmingsen, da de begge bevæger sig i underholdningsuniverset.



Til toppen
Få alle fordelene
Du opdateres på de seneste nyheder fra Berlingske Media
Du modtager invitationer til faglige og sociale events
Du modtager løbende særlige tilbud og gratis guides til at optimere din annoncering