Fang kunderne på få sekunder:
Få de bedste tips til succesfuld videoannoncering


Flere og flere foretrækker at blive klogere på et brand, eller et produkt, via video frem for bannerannoncer eller trykte helsider. Faktisk foretrækker næsten 70% af os, i følge Wyzowl, videoannoncer over anden form for annoncering.

“Som forbrugere vil vi have budskaberne præsenteret hurtigt og upfront. Mange videoannoncer varer kun 6-10 sekunder, hvor man virkelig er én til én med kunden,” siger Johan Holm, Video & Audio Strategy Director ved GroupM Denmark.

Han er ikke i tvivl om, hvorfor videoannoncering brager frem i disse år, og hvorfor det er en effektiv måde at nå ud til sin målgruppe på.

“Som forbrugere foretrækker vi video, fordi det er en hurtig og underholdende måde at få præsenteret et budskab eller et produkt på. Kombinationen af lyd og video gør, at vores opmærksomhed hurtigt fanges, og med målrettede annoncer kan man ramme lige præcis den målgruppe, man ønsker at komme i kontakt med.”

Johan Holm mener samtidig, at én af de mange fordele ved videoannoncering ligger i det faktum, at video kan være en meget omkostningseffektiv måde at annoncere på.

“Har man lavet én video, er det relativt let at versionere den video til at fungere på mobil, laptop eller tv, så man kan annoncere bredt med den samme video. Det er et spørgsmål om formater, og med få ændringer kan samme video bruges alle steder.”

Derudover er videoannoncer ikke noget, der behøver at koste mange penge at producere. Man kan komme langt med den rette idé og levering.

“Det kræver ikke store budgetter at lave en god video. Selvfølgelig skal kvaliteten være i orden, men man kan også arbejde med grafikker, animationer eller et håndholdt format. Man bør lægge sin energi i at skærpe og målrette budskabet, da det er det, der skal fange modtageren.”




Lave omkostninger og høj effektivitet

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?

Man skal fange interessen hos modtageren med det samme og ramme modtageren på en måde, hvor interessen vækkes og budskabet opfattes lynhurtigt.

Nicolaj Weber Hansen, Client Manager i Data Intelligence

SALGS-KPI
Gør jer klart, hvor meget I forventer, at salget vil blive påvirket af jeres videoannoncering. Uden dette vil det være svært at have en klar ide om, hvorvidt en kampagne har været succesfuld eller ej.
COMPLETION RATE
Sæt et realistisk succeskriterie op for, hvor mange brugere der skal se videoen til ende. Det vil altid variere meget fra platform til platform og målgruppe til målgruppe, hvad der er realistisk - så det er afgørende, at man er realistisk i sin tilgang til, hvad der er en god completion rate.
ROI
Har I fået det for pengene, som I regnede med? ROI er et spørgsmål om, hvor mange penge I har brugt på at tjene penge, og det kan være en afgørende indikator for en kampagne.
BRANDINGVÆRDI
Måske handler jeres kampagne i sidste ende ikke om salg, men om at stige i brand awareness hos brugerne. Gør jer klart, hvad succeskriteriet er for, hvor mange forbrugere der skal have ændret deres brandopfattelse med jeres kampagne.

4 KPI’er at skrive sig bag øret


Vi husker det, vi ser



Wizowls undersøgelser viser, at vi som mennesker husker det, vi præsenteres for langt bedre, når vi oplever det i videoform, end når vi for eksempel lytter eller læser. Faktisk husker vi op mod 80% af det, vi ser og oplever.

“Video giver gode muligheder for at kommunikere et mere komplekst budskab end på andre medier. Videoformatet giver flere kreative muligheder for at kommunikere et budskab, og dermed også muligheden for at øge budskabsforståelsen for modtageren. Generelt ser vi en bedre budskabsforståelse på video end for eksempel en printannonce” siger Nicolaj Weber Hansen, Client Manager i Data Intelligence.

Derfor er det, ifølge Nicolaj Weber, også afgørende, at man som annoncør udnytter videomediet bedst muligt til lige netop det, video gør så godt.

“Man skal fange interessen hos modtageren med det samme, ellers er brugerne videre. Derfor skal man komprimere sit indhold, så man ikke viser 30 eller 60 sekunder film, og ramme modtageren på en måde, hvor interessen vækkes og budskabet opfattes lynhurtigt.”

Formatet er ikke til lange videoer med meget information, men derimod er videoannonceringen skræddersyet til de korte og præcise budskaber, der går rent ind hos forbrugerne.

Vi ved, at læseren oftest ser de korte videoer helt til ende, og derfor er de såkaldte bumper ads på 6 sekunder blandt de mest populære. Vi sælger kun videoannoncer på max. 20 sekunder på B.T. mobil, så læseren hurtigt kan afkode budskabet.

Vi husker det, vi ser

Det kræver ikke store budgetter at lave en god video. Man bør lægge sin energi i at skærpe og målrette budskabet, da det er det, der skal fange modtageren.

Johan Holm, Video & Audio Strategy ved GroupM Denmark

Burger King



Old Spice



Circle K



Videoer der fanger

Videoerne nedenfor er eksempler på virksomheder, der har produceret godt indhold til den specifikke målgruppe og platform. I nogle tilfælde kan det også være indhold, der er så godt, at det har bred appel og kan leve flere steder. Men som altid handler det om at fastslå, hvad man skal lykkes med overfor en given målgruppe, og derfra definere f.eks. idé, budskab, indhold, udformning, længde og platform.

gode grunde til at satse på videoannoncering


5

Omkostningseffektiv annoncering på mange forskellige platforme.

Video content kan med en god dramaturgi hjælpe dit brand med at frembringe de rigtige følelser og indtryk hos målgruppen.

Video giver bedre muligheder for at kommunikere et komplekst budskab.

Ram læseren der, hvor de bedst husker dit brand og dit budskab.

01

02

03

Kombinationen af lyd og billeder fanger brugerne, og det er med til øge budskabsforståelsen i forhold til andre annonceformater.

04

05

Budskabet er det vigtigste



Man skal ikke klikke meget rundt på nyhedssider eller videotjenester for at opdage, at både videoannoncerne og budskaberne er mange, og at det kræver fantasi og kreativitet at skære en annonce ned til ganske få sekunder.

Ikke desto mindre lykkedes langt de fleste, og mange af de reklamer og annoncer vi husker efter en lang dag på internettet, er netop videoannoncerne.

“Det viser også, at videoformatet faktisk er for alle. Om du sælger biler eller laver mælk, så kan videoannoncering være vejen frem. Det er et spørgsmål om at kende sin målgruppe, og så vinkle sit budskab skarpt derefter,” siger Johan Holm, Video & Audio Strategy Director ved GroupM Denmark

Hvorvidt budskabet går rent ind hos læseren eller ej, kan i sidste ende måles på videoens performance for de opstillede KPI'er. Og ét af disse, vil altid være en solid indikator på, hvorvidt budskaber fænger eller ej.

“Vi måler altid på, hvor meget af videoen brugeren ser. Ser de det hele, det halve eller klikker de væk med det samme? Hvis mange ser hele eller næsten hele videoen, viser det os, at både video og budskab fanger folks opmærksomhed.” siger Nicolaj Weber.


Budskabet er det vigtigste

Når KPI'erne er på plads, så er det vigtigt at sætte sig ind i, hvordan man får opfyldt sine KPI'er. Det kræver godt indhold. For at kunne skabe netop det, så er det altafgørende, at man først og fremmest kender sig selv, og det budskab, man gerne vil kommunikere ud i verden. Skal modtagerne fatte interesse for dit content, er det virksomhedens opgave at kende sig selv og vide, hvad man som brand kan gøre for sin målgruppe.

"Den relevans, et brand har for sin målgruppe, skal laves om til kreativitet, gode ideer og godt content. Men det starter altsammen med, at man selv finder ind til kernen af det, man gerne vil kommunikere ud. Er du en bank, og vil have folk til at låne penge, så skal du måske slå på drømmen om et nyt hus eller et lykkeligt familieliv, hvis det er det, der er målet er for modtageren," siger Jesper Grubb, Creative Director ved reklamebureauet Marvelous.

At finde ind til kernen er, i følge Jesper Grubb, andet og mere end at finde ud af, hvad dine KPI’er for den kampagne eller den video, der skal sættes i verden. Det handler i højere grad om, hvad målgruppen skal få af indtryk og følelser, når de præsenteres for det, du som brand vil dem.

"Man skal finde ud af, hvad der interesserer og pirrer målgruppen, og hvordan den skal kunne mærke, at du vil dem noget."

Samtidig pointerer han, at det vigtigste i en god video, er det samme som det er i enhver god historie; nemlig dramaturgien, som skal være på plads. Og for Jesper Grubb ligger én af de bedste måder til at skabe en stærk dramaturgi i et indgående kendskab til kampagnen som helhed.

"Vi vil gerne være med hele vejen, og forstå brandets kampagne fra A til Z, da det giver os den bedst mulige indsigt i, hvad målet med videoen er."

Derudover har han en opfordring til de mange brands, der i disse år satser meget på videoformatet til deres annoncer.

"Man hører tit eksperter sige, at forbrugeren ikke gider se mere end seks sekunder. Det er simpelthen løgn. Hvis du laver godt content, der er skræddersyet til præcis den målgruppe, du vil ramme, og du gør det med en god dramaturgi, så skal de nok se det hele. Laver man dårligt content, ja, så gider ingen af os se mere end seks sekunder. Virksomheder, der ikke interesserer sig for sin målgruppe, men kun ser kunder, er dømt til at lave overset markedsføring – ligegyldigt mediet."

Hvad kan dit brand gøre for din målgruppe?

Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?

hurtige om videoannoncering hos Berlingske Media


4

Længden af videoannoncer afhænger af længden på det redaktionelle indhold som kommer efter videoannoncerne. Et regelsæt hos Berlingske Media sikrer, at brugerne kommer frem til den ønskede video, uden at skulle igennem for mange eller for lange videoannoncer først. Det gør vi for at sikre brugertilfredshed samt høj completion rate på de kommercielle videoer.

Målretning: Videoannoncering kan målrettes med Berlingske Media data i form af enten kontekstuel data på de artikler, hvor videoen er placeret eller via 1. parts data på de brugere, som eksponeres for videoerne.

Berlingske Media bruger non-skip format, som gør, at læseren ikke kan
lukke videoen ned før den er færdig, hvilket giver en meget høj completion rate.

Click to Play: Det er muligt at tilkøbe “click-to-play” på vores videoprodukt.
Det betyder, at annoncøren kun vil være tilstede på videoer, hvor læseren
skal klikke på videoen, før den starter. På click-to-play videoer er lyden
unmuted, hvilket alt sammen er med til at sikre ekstra høj opmærksomhed
fra brugerne.

01

02

03

04

hurtige om videoannoncering hos Berlingske Media


4

Længden af videoannoncer afhænger af længden på det redaktionelle indhold som kommer efter videoannoncerne. Et regelsæt hos Berlingske Media sikrer, at brugerne kommer frem til den ønskede video, uden at skulle igennem for mange eller for lange videoannoncer først. Det gør vi for at sikre brugertilfredshed samt høj completion rate på de kommercielle videoer.

Målretning: Videoannoncering kan målrettes med Berlingske Media data i form af enten kontekstuel data på de artikler, hvor videoen er placeret eller via 1. parts data på de brugere, som eksponeres for videoerne.

Berlingske Media bruger non-skip format, som gør, at læseren ikke kan lukke videoen ned før den er færdig. Giver en meget høj completion rate.


Click to Play: Det er muligt at tilkøbe “click-to-play” på vores videoprodukt. Det betyder, at annoncøren kun vil være tilstede på videoer, hvor læseren skal klikke på videoen, før den starter. På click-to-play videoer er lyden unmuted, hvilket alt sammen er med til at sikre ekstra høj opmærksomhed fra brugerne.a

01

02

03

04

hurtige om videoannoncering hos Berlingske Media


4

Længden af videoannoncer afhænger af længden på det redaktionelle indhold som kommer efter videoannoncerne. Et regelsæt hos Berlingske Media sikrer, at brugerne kommer frem til den ønskede video, uden at skulle igennem for mange eller for lange videoannoncer først. Det gør vi for at sikre brugertilfredshed samt høj completion rate på de kommercielle videoer.

Målretning: Videoannoncering kan målrettes med Berlingske Media data i form af enten kontekstuel data på de artikler, hvor videoen er placeret eller via 1. parts data på de brugere, som eksponeres for videoerne.

Berlingske Media bruger non-skip format, som gør, at læseren ikke kan lukke videoen ned før den er færdig. Giver en meget høj completion rate.


Click to Play: Det er muligt at tilkøbe “click-to-play” på vores videoprodukt. Det betyder, at annoncøren kun vil være tilstede på videoer, hvor læseren skal klikke på videoen, før den starter. På click-to-play videoer er lyden unmuted, hvilket alt sammen er med til at sikre ekstra høj opmærksomhed fra brugerne.

01

02

03

04

Videoannoncering med Berlingske Media



Hos Berlingske Media bruger vi non-skip til videoannoncer, hvilket betyder, at læseren ikke bare kan lukke videoen ned med det samme. Dette giver en meget høj completion rate. Af samme årsag har vi også valgt, at tilpasse længden på videoannoncer efter længden på den efterfølgende redaktionelle video. På click-to-play videoer på Berlingske Medias platforme er lyden altid unmuted, hvilket også er med til at øge læserens opmærksomhed

Levende billeder fanger opmærksomheden og fortæller et budskab hurtigt og nemt. Berlingske Medias videoprodukt kan rettes mod givne målgrupper og være med til at øge brandets synlighed markant.

Videoannoncering med Berlingske Media

BRUG FOR MERE VIDEN?

Saxo Bank - Millionærklubben

Sponsor på en podcast

Investeringsbanken Saxo Bank passer perfekt ind i Millionærklubbens univers, hvor de diskuterer og rådgiver om aktier og investeringer.


Lyt med her

Bakken - Helt væk med Hemmingsen

Sponsor på en podcast

Forlystelsesparken Bakken er et godt match med den humoristiske Helt væk med Hemmingsen, da de begge bevæger sig i underholdningsuniverset.

Lyt med her

Suit
Animated cartoon, Animation, Logo
Interior design, Table, Plant, Window, Chair, Smile, Desk

Alt du skal vide om Native Advertising

En begynderguide til dig, der vil vide mere om Native Advertising.

Cloud, Sky, Tower, Building, Travel

Derfor er dit brand det vigtigste marketing-redskab

Guiden gør dig klogere på de største styrker ved Native Advertising.

Bicycles--Equipment and supplies, Land vehicle, Bicycle wheel, Street fashion, Tire, Daytime, Sky, Building

Èn til én med dine kunder: Derfor er podcasts så populære

Få den vigtigste viden om podcasts, og hvorfor du skal bruge dem i dit marketingmix.

Street fashion, Furniture, Musician, Table, Laptop

E-commerce er big business - og livsvigtigt for din virksomhed

E-handel er kommet for at blive, og denne guide giver dig gode råd og de nyeste trends inden for området.

Kontakt os for at høre mere om dine muligheder med videoannoncering



Besøg vores medier her

Saxo Bank - Millionærklubben

Sponsor på en podcast

Investeringsbanken Saxo Bank passer perfekt ind i Millionærklubbens univers, hvor de diskuterer og rådgiver om aktier og investeringer.


Lyt med her

Bakken - Helt væk med Hemmingsen

Sponsor på en podcast

Forlystelsesparken Bakken er et godt match med den humoristiske Helt væk med Hemmingsen, da de begge bevæger sig i underholdningsuniverset.

Lyt med her

Suit
Red
Text, Font
Brand, Logo, Text, Font
Line, Font, Text
Animated cartoon, Animation, Logo

Få alle fordelene

  • Du opdateres på de seneste nyheder fra Berlingske Media

  • Du modtager invitationer til faglige og sociale events



Kontakt

Jacob Fischer-Nielsen

Head of Sales

jafn@berlingskemedia.dk

Logo, Font, Text

Til toppen

Få alle fordelene

  • Du opdateres på de seneste nyheder fra Berlingske Media

  • Du modtager invitationer til faglige og sociale events

  • Du modtager løbende særlige tilbud og gratis guides til at optimere din annoncering