Podcastbølgen er over os, og flere og flere lytter med.
I løbet af de seneste 10 år har danskernes podcastlytning bevæget sig fra at være stort set ikke-eksisterende til at være en fast medievane for hver tredje dansker.*
Det begyndte som et nichefænomen, men nu er podcasts for alvor slået igennem. 25% af befolkningen lytter til podcast minimum ugentligt, og 36% af befolkningen lytter til podcast minimum månedligt ifølge Gallup Index/DK.**
Podcastfænomenet bevæger sig stærkt fremad, fortæller formand for Center for Podcasting, Søren Brunsgaard.
”Fra at være nichepræget er podcast nu blevet et mainstreammedie, som har en bred lyttertilslutning. Der er indhold til alle, og både ældre og unge lytter med,” siger han, men peger dog på, at det i overvejende grad er unge voksne i storbyerne, som lytter mest. Blandt de 25-39 årige lytter 34% til podcast minimum ugentligt.**
*Kilde: DR Medieudviklingen 2022
**Kilde: Gallup Index/DK - 2H 2021/1H 2022
Podcast trender
Søren Brunsgaard mener, at det i fremtiden vil blive mere almindeligt at se sponsorerede podcasts.
”I øjeblikket er der en goodwill omkring podcast. Det er stadig et nyt medie, det er trendy at lytte til og har stadig en form for uafhængighed omkring sig,” siger han;
”Det gør, at vi som forbrugere gerne vil støtte det og har en forståelse for, at indholdet bliver betalt gennem sponsorater. Vi ved, at hvis podcasts skal finansieres udenfor public service-rammerne, må man invitere en kommerciel aktør ind,” siger han.
Søren Brunsgaard mener, at det i fremtiden vil blive mere almindeligt at se sponsorerede podcasts.
”I øjeblikket er der en goodwill omkring podcast. Det er stadig et nyt medie, det er trendy at lytte til og har stadig en form for uafhængighed omkring sig,” siger han;
”Det gør, at vi som forbrugere gerne vil støtte det og har en forståelse for, at indholdet bliver betalt gennem sponsorater. Vi ved, at hvis podcasts skal finansieres udenfor public service-rammerne, må man invitere en kommerciel aktør ind,” siger han.
06
gode grunde til, hvorfor du skal annoncere på podcast
6
Brugerne vælger aktivt at lytte til podcast og oplever derfor fordybelse, nærvær og koncentration.
Podcast er on demand. Dvs. når man vil - og hvor man vil.
Du får muligheden for at være first mover med fuld eksklusivitet, da podcast stadig er et nichemedie i stærk fremgang.
Podcast er udviklet til brugeren on-the-go. Det er ideelt til den travle målgruppe som gerne vil underholdes, mens de har travlt med dagens gøremål.
01
02
03
Formidlingsgraden er høj og støjen fra andre annoncer er meget lav eller slet ingen.
Vækstmedie: +26% det sidste år.
04
05
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Fra at være nichepræget er podcast nu blevet et mainstreammedie, som har en bred lyttertilslutning. Der er indhold til alle, og både ældre og unge lytter med.
Søren Brunsgaard, Formand, Center for Podcasting
”
Kigger man på USA, som er et af foregangslandene inden for podcasting, benytter de sig i større omfang af de kommercielle muligheder omkring podcast.
Her kommer reklamerne typisk som et indslag midt i podcastfortællingen, hvor værten anbefaler et produkt. Den integritet, som er forbundet med værten, ”smitter så af på reklamen,” forklarer Søren Brunsgaard:
”Altså kan det være, værten siger; jeg har prøvet den her madras, og den var smaddergod. Og så er det op til lytteren at stole på, at ens helt – altså podcastværten – taler sandt,” siger han og peger blandt andet på de amerikanske podcastserier ’Dirty John’ og ’Millennial’, som benytter sig af det format.
”Og det fungerer rigtig godt i USA, hvor podcastreklamer klarer sig betydeligt bedre end eksempelvis tv-reklamer eller reklamer på bannere til sportskampe”, fortæller Søren Brunsgaard.
Ifølge formanden har podcastbranchen i Danmark endnu ikke stiftet ordentligt bekendtskab med native podcasts, og derfor vil vi også se meget mere af det.
USA som foregangsland
4 gange så effektivt
!
Et amerikansk studie om annoncering i podcasts har vist, at disse annoncer er 4 gange så effektive, som visse display-annoncer.
Studiet viste en stigning på 10% i købsintention samt at 61% af lytterne er tilbøjelige til at købe baseret på en annonce i podcasts.
PR Newswire
ting der får os til at lytte til podcast
5
Podcasten skal kunne integreres i hverdagen. De fleste lytter til podcast under transport, sport eller når man udfører praktiske opgaver i hjemmet.
Handlingen, mennesket og fortælleren er i højsædet - stringent dagsorden og format kommer i anden række.
Lytterne foretrækker fortløbende formater som ligger fast i favoritplayerens feed. Det er for tidskrævende at finde nyt indhold.
Lytterne ønsker let afkodelig varedeklaration. Podcasten skal holde hvad den lover.
01
02
03
Podacsten skal have et særpræg.
04
05
Kilde: DR Medieudviklingen 2022
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Der er stadig ikke mange, der udforsker mulighederne ved at have de stærke, kommercielle samarbejder, og det skaber et stort, uudnyttet potentiale.
Søren Brunsgaard, Formand, Center for Podcasting
”
Udnyt Berlingske Medias stærke mediebrands og disses styrkepositioner til at ramme en målgruppe, der matcher dit brand. Som sponsor får du en unik mulighed for at læne dig op af det enkelte mediabrands profil.
Som program-sponsor får du et 15 sekunders spot inkluderet som preroll, midroll og postroll i podcasten. Derudover får du dit brand eksponeret i LIVE udsendelserne via logo på nedtællingsbillede, flip-formater under LIVE og ikke mindst afvikling af video- eller lydklip i pauserne.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med produktion af spots, så de både passer til podcastens stil og tone, og understøtter de KPI'er, du som annoncør har opstillet. Altsammen indspillet og redigeret i et professionelt lydstudie, så dit brand fremstår professionelt og skarpt.
Bliv sponsor på en podcast
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Først og fremmest tilfører sponsoratet på Millionærklubben en stor brandingværdi til Saxo Bank, men det har også genereret væsentlig mere direkte trafik til vores sider end forventet.
Oscar Barner Bernhardtsen
Head of Marketing, Nordic & Switzerland, Saxo Bank
”
Fremtiden er native podcasts
Hvor flere virksomheder før har været forsigtige med at investere i podcasts, er de nu begyndt at se værdien i at lægge annoncekronerne netop her, fortæller Søren Brunsgaard.
”Vi lytter til podcasts med en anden opmærksomhed, end når vi lytter til radio. Når vi lytter til podcasts, gør vi det ofte i høretelefoner og i et koncentreret rum. Det kan være, mens vi hakker løg eller cykler en tur. Og det er hele hemmeligheden bag reklamekronerne - altså vores koncentration,” siger han.
Søren Brunsgaard mener, vi i fremtiden vil se flere 'native podcasts’, hvor indholdet i podcasten er kommercielt.
Han peger på, at de aktører, som i øjeblikket klarer det godt inden for dette felt, er dem, som i stedet for at tale om sig selv, taler om et emne, der er vedkommende og associerer sig med sagen eller emnet.
Et godt eksempel på det er podcasten ’Med Kloden i Kurven’ som er produceret for REMA 1000 af mediehuset Bauer Media. Den italesætter, hvordan klimaproblematikken kan løses ved at købe bæredygtige varer og undgå madspil.
”Folk finder det stadig troværdigt, fordi de ser en mening i at lytte til det. Det er emnet i fokus,” siger Søren Brunsgaard.
Native podcasts
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Vi lytter til podcasts med en anden opmærksomhed, end når vi lytter til radio. Og det er hele hemmeligheden bag reklamekronerne.
Søren Brunsgaard, Formand, Center for Podcasting
”
Længere eksponering
!
Det er ikke nødvendigvis kun på dagene, hvor en podcast går live, at der kommer salg til annoncøren. Det er nemlig ikke alle lytterne, der lytter lige med det samme - i løbet af de efterfølgende dage, eller uger endda måneder kommer der endnu flere lyttere til.
Derfor bliver det efterfølgende salg mere stabilt og løber over en længere periode.
Kilde: Adtraction
Native Advertising er meget mere end det skrevne ord. Det kan nemlig også indeholde video, SoMe og ikke mindst podcasts.
Native podcast er endnu en måde for dig som annoncør at komme tæt på dine kunder.
"Podcastformatet er nok det tætteste, en annoncør kommer på at være 1:1 med en kunde. Når man lytter til en podcast, foregår det ofte med høretelefoner på - og det betyder, at indholdet bliver afviklet praktisk talt inde i hovedet på modtageren," siger Erling Tind Larsen, kommerciel redaktør i Berlingske Media.
"Det betyder, at podcastformatet er ideelt til at formidle kompleks historiefortælling - altså de historier, som kræver tid og fordybelse, men som også kan efterlade et større og mere effektfuldt indtryk hos lytteren. Og vil man gerne flytte folks opfattelse af ens brand, er det jo netop det tilbageblivende indtryk, der er vigtigt."
Lav native podcasts med Berlingske Media
Længere eksponering
!
Det er ikke nødvendigvis kun på dagene, hvor en podcast går live, at der kommer salg til annoncøren. Det er nemlig ikke alle lytterne, der lytter lige med det samme - i løbet af de efterfølgende dage, eller uger endda måneder kommer der endnu flere lyttere til.
Derfor bliver det efterfølgende salg mere stabilt og løber over en længere periode.
Kilde: Adtraction
I har allerede en podcast
En native kampagne hjælper med at distribuere podcast indhold, som du allerede har.
Med vores stærke mediebrands har vi et kæmpe reach, som gør det muligt at nå langt bredere ud med jeres podcasts, end hvis de blot ligger tilgængeligt på en distributionsplatform eller på jeres egne platforme. Vi udarbejder native-indhold og implementere jeres podcasts i indholdet.
Berlingske Media producerer lyd
Vi producerer en native podcast som en del af en native kampagne
Vi giver native kampagnen et ekstra lag og producerer en podcast, der passer til indholdet. Det kan give mulighed for at uddybe et emne endnu mere, gå i dybden med en specifik detalje eller debattere et emne mellem flere deltagere.
Der er 2 måder, hvorpå podcast kan spille ind i din native kampagne
01
02
Native podcast: Cases
Oddset - Danske Spil
Podcast
En native kampagne, der skal eksponere og øge kendskabet til Oddsets gennem en podcast om tidligere professionelle fodboldspiller Ken Ilsøe.
Lendo
Podcast
Lendo ønskede at øge kendskabet til deres brand med en native kampagne, hvor vi eksponerer deres egen podcast med Lasse Rimmer.


Lyt med her
Saxo Bank - Millionærklubben
Sponsor på en podcast
Investeringsbanken Saxo Bank passer perfekt ind i Millionærklubbens univers, hvor de diskuterer og rådgiver om aktier og investeringer.
Bakken - Helt væk med Hemmingsen
Sponsor på en podcast
Forlystelsesparken Bakken er et godt match med den humoristiske Helt væk med Hemmingsen, da de begge bevæger sig i underholdningsuniverset.
Opdag det store univers af podcasts hos Berlingske Media


Kontakt os for at høre mere om dine muligheder med podcast
Sådan foregår processen med produktion af native podcast
I den kommercielle redaktion er vi ikke eksperter i at producerer podcasts. Vi har stor viden om vores medier og hvilket indhold, der tiltrækker brugerne, samt hvad der skaber interessant indhold.
Ligesom når vi producerer native video, så har vi allieret os med et produktionsselskab, som er specialister i at producerer netop podcasts - sammen med dem udarbejder vi den endelige podcast til native kampagnen.
Produktion
Vi sætter produktionen af indholdet - både artikler og podcast i gang.
Publicering
I godkender indholdet og kommer med eventuelle rettelser. Da podcasts jo er optaget lyd er det sværere at rette i efterfølgende. Vi kan tage bidder ud eller rette i en speak, men vi kan ikke tage samtalen med en interviewperson om. Når alt er godkendt, er vi klar til at distribuere det efter den aftalte kampagneplan.
Aftale/brief
I samarbejde med annoncøren udarbejder vi artikel- og podcastsynopser. Det er jer som annoncør, der endeligt godkender synopser. Vi vil også her inddrage produktionsselskabet, da de har stor viden om, hvad der er godt podcast indhold.

Til toppen
Få alle fordelene
Du opdateres på de seneste nyheder fra Berlingske Media
Du modtager invitationer til faglige og sociale events
Du modtager løbende særlige tilbud og gratis guides til at optimere din annoncering