Bliv attraktiv med Native Advertising
Native Advertising er kommercielt indhold, som ser ud og opfører sig som det øvrige indhold på det medie, det er publiceret på. Blot med en tydelig markering af, at indholdet er betalt af en annoncør. Du kan på den måde sætte dig på en dagsorden eller få din virksomhed på forsiden af store medier. Du kan blive et kendt ansigt for dine kunder og samtidig give dem ny viden.
Denne guide er til dig, der har begrænset erfaring med Native Advertising og som ønsker at finde ud af, hvad Native Advertising er, og hvordan du kan komme i gang med det.
Sådan definerer vi Native Advertising
Native Advertising er betalt medieindhold, som i form og funktion giver samme brugeroplevelse, som det indhold journalisterne på det pågældende medie udgiver.
Native Advertising handler altså om at købe sig adgang til et univers og et format, som en gruppe mennesker selv har opsøgt.
Spørg dig selv
- Hvem er min målgruppe?
- Hvilke medier bruger de?
- Hvad interesserer de sig for?
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Hvis du kun taler om dig selv på første date, så kommer der aldrig en date nummer to.
Du har måske hørt om sponsoreret indhold, annoncørbetalt indhold, partnerindhold, branded content osv. Navnet er ikke så vigtigt, så længe du er sikker på, at du og det medie eller bureau, du taler med, har samme definition. Den vigtigste forskel, du skal kende, er på en advertorial - eller det man også kunne kalde en teksttung annonce - og Native Advertising.
Hvad er forskellen på en almindelig annonce og Native Advertising?
Native Advertising
Indholdet lægger sig tæt op ad mediernes redaktionelle linje. Indholdet søger at italesætte en problemstilling, en tendens, udvikling eller et generelt tema. Der bliver ofte brugt eksterne kilder, og indholdet bliver produceret af eksterne journalister - det bliver ofte styret gennem mediernes egne Native-afdelinger.
Advertorial
Teksten til en advertorial er ofte skrevet af virksomheden selv, et bureau eller lignende. Indholdet handler ofte om et specifikt produkt og bruger ofte meget rosende vendinger. Der bliver som regel ikke brugt eksterne kilder. En advertorial vil oftest blive indrykket som en almindelig annonce.
Spørg dig selv
Et af de vigtigste elementer ved native - udover målgruppe og valg af medie - er selvfølgelig indholdet. Du skal derfor beslutte dig for, hvilket slags indhold, du forventer at lave.
- Vil jeg gerne have fuld kontrol over, hvad der bliver skrevet - vil vi selv gerne producere alt indholdet?
- Vil jeg gerne fokusere på indhold, som giver mine kunder værdi og gør dem klogere - uanset om andre skal producere det?
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Native Advertising er genialt til at fastslå eller ændre positioner i markedet. Til at ændre opfattelser i målgruppen. Til at få folk til at engagere sig.
myter om Native Advertising
Kommercielt indhold er dårligere end redaktionelt indhold
Nej, hvorfor skulle det være sådan? Det ville i så fald være dårligt for både annoncør og medie. Det afhænger udelukkende af dem, der skaber indholdet. Kommercielt indhold kan både være interessant og spændende.
Native skal narre læserne til at tro, de læser en "rigtig" artikel
Nej, vi skal ikke narre læserne til at tro, at der ikke er blevet betalt for indholdet. Det er for det første ulovligt. Derudover gennemskuer læserne hurtigt, at det er betalt indhold, og det giver en dårlig oplevelse, som skader både dit brand og mediets troværdighed.
3
01
De fleste hader annoncørbetalt indhold
Nej. Men folk bryder sig ikke om dårligt indhold. Hvis du tilbyder tydeligt deklareret og relevant kvalitetsindhold, som har værdi for læseren, er de positive overfor både indholdet og afsenderen.
02
03
Sådan laver du effektfuld Native Advertising
Hemmeligheden bag god Native Advertising
Der er nogle enkelte punkter, du kan skrive dig bag øret, så du er med til at kvalificere det indhold, I måske allerede laver på sociale medier eller på jeres egen hjemmeside. På den måde kan du holde det op imod de bud på indhold, som du får fra bureauer eller medier. Det er desuden ved hjælp af disse pejlemærker, at vi - og mange andre producerer Native Advertising.
Tænk som en journalist
Hvordan ville mediets redaktion behandle emnet? Hvad er vinklen? Hvem optræder i artiklen?
Interesserer det nogen?
Er der andre end dig eller din virksomhed, som har interesse i at læse om det?
Hvordan fortælles historien bedst?
Formidler du historien bedst gennem video, tekst, billeder eller podcast? Det handler blandt andet om, hvad du vil fortælle, og hvem vil du fortælle det til.
Hvilke af disse artikler er Native-annoncer?
Native skal opføre sig som det redaktionelle indhold - og når den tydelige annoncemarkering er fjernet, kan det være svært at se forskel. Det er godt! Det betyder nemlig, at det kommercielle indhold er præcis lige så interessant for læserne: Det er spændende, det giver dem ny viden, og de bliver klogere.
Kan du kende forskel? Før' musen henover artiklerne og se, hvilket indhold der er Native-annoncer.
Hvilke af disse artikler er Native-annoncer?
Native skal opføre sig som det redaktionelle indhold - og når den tydelige annoncemarkering er fjernet, kan det være svært at se forskel. Det er godt! Det betyder nemlig, at det kommercielle indhold er præcis lige så interessant for læserne: Det er spændende, det giver dem ny viden, og de bliver klogere.
Kan du kende forskel? Klik på artiklerne og se, hvilke der er markeret med annonce.
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Native er et godt supplement til PR.
Ved pressemeddelelser er det mediet som bestemmer, om og hvordan indholdet præsenteres.
Ved Native Advertising styrer du medie, timing og budskab.
Spørg dig selv
Hvis du kan svare ja til et eller flere af nedenstående punkter, så er der god mulighed for, at du kan lave Native Advertising, som en del af din annoncering.
- Har du et budskab?
Vil du fastslå din position i branchen, eller vil du ændre opfattelsen af dit produkt/brand? - Har du en historie at fortælle?
Fortællinger fænger og giver læseren lyst til at interagere med dit indhold. - Kan du skabe værdi for læseren med indholdet?
Læseren vil altid spørge sig selv: Hvad får jeg ud af det? Og hvorfor skal jeg interessere mig for det?
Sådan finder du historier at fortælle
Der er ingen grund til, at du og din virksomhed ikke kan lave Native Advertising. Der er ingen virksomheder, der er for små eller for store. Det handler om, hvad I vil med jeres annoncering. Du kan finde inspiration til, hvilke historier, I kan fortælle, her:
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Har du viden om trends og tendenser, så se på, om der er overraskende mønstre. Måske ved du, at en trend er på vej?
Brug de personer, der arbejder i virksomheden. Sæt f.eks. fokus på håndværk eller erfaring.
Fascinerende fortællinger
Personer
Historier, der gør os klogere
Data/trends
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Har du viden om trends og tendenser, så se på, om der er overraskende mønstre. Måske ved du, at en trend er på vej?
Brug de personer, der arbejder i virksomheden. Sæt f.eks. fokus på håndværk eller erfaring.
Fascinerende fortællinger
Personer
Historier der gør os klogere
Data/trends
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Historier der fortæller
Cases/eksperter
Artikler med tre, fem eller ti gode råd er populære på de fleste medier. Men hold dig til din ekspertise.
Den bedste måde at fortælle om et produkt eller en service, man tilbyder, er ved at lade andre føre ordet.
Giver læseren gode råd
Værktøjer
Skal denne ejendom skabe rammerne for din virksomhed?
Artikler med tre, fem eller ti gode råd er populære på de fleste medier. Men hold dig til din ekspertise.
Giv læseren gode råd
Værktøjer
Historier, der fortæller
Cases/eksperter
Den bedste måde at fortælle om et produkt eller en service, man tilbyder, er ved at lade andre føre ordet.
Se hvordan disse kunder lavede native
Cases
VISIT SOUTH SWEDEN
B.T. og Berlingske
Hvor skal du rejse hen? Sammen med Visit South Sweden sætter vi fokus på Sydsveriges mange muligheder.
Det Kongelige teater
Berlingske
En native kampagne, der skal eksponere forestillingen NIxon i Kina - og øge interessen og kendskabet til Det Kgl. Teaters forestillinger.
BMW
Berlingske
En native kampagne, der skal øge kendskabet til BMWs bæredygtige modeller og vende opfattelsen af BMW fra en benzinsluger til en klimavenlig bil.
CBRE
Berlingske
Øget kendskab til CBRE og de nye muligheder som kontorbygninger i dag har - specifikt om tankerne bag byggeriet i Carlsbergbyen
Porsche
Berlingske
Som en del af et partnerskab på Talent 100 sætter vi fokus på drømme sammen med Porsche. De to artikler er med topatleten Ida Karstoft og iværksætteren Andreas von der Heide.
NORDEA
Euroinvestor og Berlingske
Sammen med Nordea har vi sat fokus på investeringer. Det er afgørende for danskernes velstand, at de formår at forvalte deres penge fornuftigt. Det kan Nordea hjælpe med.
CASES
DTU Science Park
Berlingske & Euroinvestor
Mulighederne i DTUs innovative miljø er mange. Kampagnen skulle øge kendskabet til stedet og inspirere iværksættere.
Det Kongelige teater
Berlingske
En native kampagne, der skal eksponere forestillingen NIxon i Kina - og øge interessen og kendskabet til Det Kgl. Teaters forestillinger.
BMW
Berlingske
En native kampagne, der skal øge kendskabet til BMWs bæredygtige modeller og vende opfattelsen af BMW fra en benzinsluger til en klimavenlig bil.
CBRE
Berlingske
Øget kendskab til CBRE og de nye muligheder som kontorbygninger i dag har - specifikt om tankerne bag byggeriet i Carlsbergbyen

Det Kongelige teater
Berlingske
En native kampagne, der skal eksponere forestillingen NIxon i Kina - og øge interessen og kendskabet til Det Kgl. Teaters forestillinger.

CBRE
Berlingske
Øget kendskab til CBRE og de nye muligheder som kontorbygninger i dag har - specifikt om tankerne bag byggeriet i Carlsbergbyen


Sådan kommer du i gang
Nu er du klædt på til at komme i gang med dit native-eventyr. Du ved, hvad det er, hvordan det kan se ud og har sikkert også en idé om, hvad du gerne vil tale om.
Sådan kommer du videre:
Aftale/brief
Vi indgår en aftale. Vi bliver enige om, hvor meget, hvor stort, hvordan og hvornår. Vi taler også om de overordnede linjer i kampagnen, f.eks. hvad indholdet skal handle om.
Produktion
Vi udarbejder indholdsvinkler, og efter godkendelse, producerer vi indholdet. Alt bliver godkendt af dig, inden det publiceres på mediet.
Publicering/afrapportering
Indholdet er live på det medie, som vi har aftalt. Vi følger løbende op på, hvordan kampagnen performer og sender til sidst resultaterne til jer i en udførlig rapport.
Sådan kommer du i gang med Native Advertising
Nu er du klædt på til at komme i gang med dit native-eventyr. Du ved, hvad det er, hvordan det kan se ud og har sikkert også en idé om, hvad du gerne vil tale om.
Sådan kommer du videre:
Aftale/brief
Vi indgår en aftale. Vi bliver enige om, hvor meget, hvor stort, hvordan og hvornår. Vi taler også om de overordnede linjer i kampagnen, f.eks. hvad indholdet skal handle om.
Produktion
Vi udarbejder artikelsynopser, og efter godkendelse, producerer vi indholdet. Alt bliver godkendt af dig, inden det publiceres på mediet.
Publicering/afrapportering
Indholdet er live på det medie, som vi har aftalt. Vi følger løbende op på, hvordan kampagnen performer og sender til sidst resultaterne til jer i en udførlig rapport.
Sådan kommer du i gang med Native Advertising
Nu er du klædt på til at komme i gang med dit native-eventyr. Du ved, hvad det er, hvordan det kan se ud og har sikkert også en idé om, hvad du gerne vil tale om.
Sådan kommer du videre:
Aftale/brief
Vi indgår en aftale. Vi bliver enige om, hvor meget, hvor stort, hvordan og hvornår. Vi taler også om de overordnede linjer i kampagnen, f.eks. hvad indholdet skal handle om.
Produktion
Vi udarbejder artikelsynopser, og efter godkendelse, producerer vi indholdet. Alt bliver godkendt af dig, inden det publiceres på mediet.
Publicering/afrapportering
Indholdet er live på det medie, som vi har aftalt. Vi følger løbende op på, hvordan kampagnen performer og sender til sidst resultaterne til jer i en udførlig rapport.
Sådan kommer du i gang med Native Advertising
Sådan arbejder vi med native hos Berlingske Media
Vi har et team dedikeret til Native Advertising, og her er de 8 dogmer, vi arbejder ud fra, når vi producerer kommercielt indhold. Det er ikke sikkert, det foregår sådan alle steder, men så ved du, hvad du går ind til hos os.
dogmer
8
Vi producerer Native Advertising indhold, der matcher Berlingske Medias platforme i stil og tone
Indholdet produceres af journalister, som ikke har tilknytning til Berlingske Medias redaktioner
Vi laver ikke "advertorials"
Vi har ofte kilder på vores historier - og kilderne ved, hvad de stiller op til
Vi er tydelige i vores markering af kommercielt indhold
01
02
03
04
Vi laver ikke indhold, som understøtter religiøse eller politiske holdninger
Berlingske Medias kommercielle redaktør er garant for, at indholdet passer i stil og tone til mediet
Indholdet lever op til både markedføringsloven og de presseetiske regler
05
06
07
08
dogmer
8
1. Vi producerer Native Advertising
indhold, der matcher Berlingske
Medias platforme i stil og tone
2. Vi laver ikke "advertorials"
3. Vi er tydelige i vores markering af
kommercielt indhold
4. Vi har altid kilder på vores historier -
og kilderne ved, hvad de
stiller op til
5. Indholdet produceres af journalister,
som ikke har tilknytning til
Berlingske Medias redaktioner
6. Berlingske Medias kommercielle
redaktør er garant for, at indholdet
passer i stil og tone til mediet
7. Indholdet lever op til både
markedføringsloven og de
presseetiske regler
8. Vi laver ikke indhold, som understøtter
religiøse eller politiske holdninger
Kontakt os for at høre mere om dine muligheder med Native Advertising

Til toppen
Få alle fordelene
Du opdateres på de seneste nyheder fra Berlingske Media
Du modtager invitationer til faglige og sociale events
Du modtager løbende særlige tilbud og gratis guides til at optimere din annoncering