Generelle handelsbetingelser

Nærværende handelsbetingelser finder anvendelse på varer købt fra den besøgte hjemmeside, der udbydes af en eller flere af følgende juridiske ejere, medmindre andet fremgår af den pågældende hjemmeside, skriftligt er aftalt eller følger af ufravigelig lovgivning. For nemheds skyld benævnes alle ovennævnte juridiske ejere under den samlede betegnelse Berlingske Media. Betegnelsen ”varer” inkluderer alle former for købte ydelser, herunder serviceydelser, gavekort, værdibeviser og lignende.

Du skal være mindst 18 år for at handle på Berlingske Medias hjemmesider. Ved bestilling af varer på Berlingske Medias hjemmesider bekræfter du, at du er 18 år eller derover. Derudover accepterer du Berlingske Medias handelsbetingelser og politikker, ophavsret og vilkår for brug af hjemmesiden og cookie- og privatlivspolitik.

Berlingske Media gør opmærksom på, at du efter reglerne i lov om betalingstjenester og elektroniske penge har indsigelsesret med henblik på at standse eller tilbageføre betalingstransaktioner

1. Bestilling

Din bestilling foretages online og kan ikke ske ved telefonisk henvendelse, medmindre dette tydeligt fremgår på den pågældende hjemmeside.

Ved bestilling angiver du navn, adresse, e-mail og kontooplysninger, som behandles i henhold til Berlingske Medias cookie- og privatlivspolitik.

Kort efter bestillingen og betalingen modtager du pr. e-mail en ordrebekræftelse med et ordrenummer. Dette nummer skal bruges ved korrespondance med Berlingske Media eller Berlingske Medias samarbejdspartner. I tilfælde hvor du køber gavekort eller værdibeviser, der er beregnet til indløsning hos en af Berlingske Medias samarbejdspartnere, eller i øvrigt køber varer og ydelser fra Berlingske Medias samarbejdspartner, er samarbejdspartneren din aftalepart. I sådanne tilfælde er Berlingske Media alene formidler af tilbuddene fra samarbejdspartneren, og er derfor ikke part i den aftale, du ved dit køb indgår med samarbejdspartneren, medmindre andet følger af ufravigelig lovgivning.

1.1 Særligt vedr. køb af gavekort og værdibeviser
Vedrører dit køb gavekort eller værdibeviser, modtager du umiddelbart efter din ordrebekræftelse dit gavekort/værdibevis pr. e-mail. Dette skal du printe og medbringe hos vores samarbejdspartner, når du ønsker at gøre brug af det.

Hvis værdibeviset ikke er kommet inden for 2 timer, skal du rette henvendelse til Berlingske Media eller samarbejdspartnerens kundeservice pr. telefon. Husk at tjekke i mappen ”uønsket post”.

Som køber er det dit ansvar at tjekke, om værdibeviset er i overensstemmelse med det, du bestilte. Hvis ikke, skal du hurtigst muligt rette henvendelse til Berlingske Media eller samarbejdspartnerens kundeservice enten pr. e-mail eller telefon, så din ordre bliver korrekt.

På Berlingske Medias hjemmesider fremgår kontaktoplysningerne ofte under linkene ”kontakt os”, ”kontakt” eller ”kundeservice”.

2. Betaling og sikkerhed

Priserne på Berlingske Medias hjemmesider er fastsat i overensstemmelse med samarbejdspartneren. Der tillægges gebyr ved levering, som betales ved bestilling og derfor også fremgår af e-mailen med din ordrebekræftelse. Du skal i den forbindelse tjekke, om den angivne leveringsadresse er korrekt og kontakte Berlingske Media eller samarbejdspartnerens kundeservice pr. e-mail eller telefon, hvis ikke dette er tilfældet.

Alle anførte priser er vejledende priser inkl. moms, afgifter og told.
Berlingske Media tager forbehold for trykfejl, kurs- og prisændringer samt tekniske fejl, der måtte have forårsaget forkert prisangivelse.

Når din betaling er gennemført, modtager du, som nævnt ovenfor, en ordrebekræftelse pr. e-mail. Denne e-mail er din kvittering og dit bevis for, at din ordre og betaling er gennemført. Det er ikke muligt at betale pr. efterkrav.

Ved betaling hos Berlingske Media, anvendes Dansk Internet Betalingssystem DIBS i forbindelse med køb af varer og betaling med kreditkort. Såvel DIBS som Berlingske Medias internethandel er godkendt og certificeret af Nets.

3. Levering

Følgende leveringsbetingelser er gældende, hvis intet andet er angivet på Berlingske Medias hjemmesider eller følger af din aftale med samarbejdspartneren. Vi gør opmærksom på, at vore samarbejdspartneres leveringsbetingelser kan variere, og du bør derfor tjekke disse på samarbejdspartnerens hjemmeside.

Bestiller du før kl. 16 på en hverdag, sendes din bestilling samme dag.

Bestiller du efter kl. 16 på en hverdag, sendes din bestilling den efterfølgende dag, og ved bestilling i weekender (lør, søn) og på helligdage sendes din bestilling den efterfølgende hverdag.

Er din levering forsinket eller fejlleveret, og skyldes det ikke Berlingske Media, kan vi ikke stilles til ansvar, og du skal derfor rette henvendelse til PostDanmark. Du er naturligvis altid velkommen til at ringe til Berlingske Medias eller samarbejdspartnerens kundeservice og høre, om vi kan hjælpe dig.

3.1 Særligt vedr. levering af værdibeviser og gavekort

Ved køb af værdibeviser og gavekort, der skal indløses hos samarbejdspartnere, sker levering til din e-mail umiddelbart efter du har modtaget din ordrebekræftelse. Berlingske Media er alene formidler af tilbuddene fra samarbejdspartnere. Den vare eller tjenesteydelse, du har købt og som du indløser ved brug af dit værdibevis eller gavekort, leveres derfor til dig i overensstemmelse med samarbejdspartneres leveringsbetingelser. Som udgangspunkt fremgår leveringsbetingelserne af din ordrebekræftelse, og ellers henviser vi dig til at tjekke samarbejdspartnerens hjemmeside.

Hos visse af vores samarbejdspartnere er det muligt at få leveret gavekort/værdibeviser i æsker. I sådanne tilfælde foregår levering via PostDanmark og efter samme tidsfrister som for fysiske varer. Der pålægges i den forbindelse leveringsgebyr.

4. Force Majeure

Hverken Berlingske Media eller samarbejdspartneren er ansvarlige for manglende opfyldelse af sine forpligtelser i henhold til aftalen, hvis den manglende opfyldelse af handlen skyldes force majeure eller tvingende omstændigheder, og parterne ikke ved aftalens underskrift burde have taget hindringen i betragtning eller senere kunne have undgået den.

5. Fortrydelsesret

Du har altid 14 dages fortrydelsesret i henhold til dansk lovgivning, når du handler på internettet. Dette gælder naturligvis også hos os i Berlingske Media og hos vores samarbejdspartnere. Gør du brug af fortrydelsesretten er det vigtigt, at du oplyser dit navn, adresse, e-mail, telefonnummer samt ordrenummer og eventuelt gavekort- eller værdibevisnummer, så Berlingske Media og samarbejdspartneren har mulighed for at identificere dig. Du kan vælge at anvende denne standardfortrydelsesformular.

EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her – http://ec.europa.eu/odr.
Ved indgivelse af en klage skal du angive annoncørens e-mail adresse.

Har du købt en vare, løber fortrydelsesfristen fra den dag, du modtager varen. Har du købt en tjenesteydelse eller indgået en aftale om levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, løber fortrydelsesfristen fra den dag, du indgik aftalen. Fortryder du dit køb, skal du inden fortrydelsesfristens udløb give Berlingske Media og samarbejdspartneren meddelelse om, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du skal sende din vare retur til afsenderadressen inden for 14 dage efter, du har givet meddelelse om, at du ønsker at udnytte fortrydelsesretten. Det er vigtigt, at du modtager en kvittering fra posthuset om, at du har tilbagesendt varen inden for de 14 dage i tilfælde af, at der opstår forsinkelser med leveringen.

Vi kontrollerer i forbindelse med fortrydelse, at returneringen lever op til betingelserne herfor, og herefter tilbagebetales værdien af det købte til dig. Værdien er den pris, du betalte for varen, inklusiv leveringsomkostninger, medmindre du har valgt en anden leveringsform end den billigste, som vi har tilbudt dig. Dette gælder, uanset om varen er faldet eller steget i pris siden din bestilling.

Ved tilbagetræden fra en tjenesteydelse kan du som forbruger pålægges at betale for den del af ydelsen, som er leveret inden fortrydelsesretten udøves, hvis aftalen på din udtrykkelige anmodning er påbegyndt inden fortrydelsesfristens udløb.

Tilbagebetalingen sker ved en overførsel til det betalingskort, som blev anvendt ved købet.

Ønsker du at udnytte fortrydelsesretten, betaler du selv eventuelle returneringsomkostninger.

5.1 Særligt vedr. fortrydelse af køb af gavekort/værdibeviser
Har du købt et gavekort eller et værdibevis, udnytter du din 14 dages fortrydelsesret ved at give Berlingske Media og samarbejdspartneren meddelelse herom pr. e-mail. E-mailen skal være afsendt inden for de 14 dage. Du skal desuden returnere gavekortet/værdibeviset pr. e-mail inden for 14 dage efter, du har givet meddelelse om, at du udnytter din fortrydelsesret. Det er vigtigt, at du gemmer den afsendte e-mail med angivelse af dato som bevis for, at du rettidigt har givet meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten og returneret gavekortet/værdibeviset.

Har du valgt at få dit gavekort/værdibevis leveret med posten, skal proceduren for almindelige fysiske varer følges. Du skal altså returnere gavekortet/værdibeviset til afsenderadressen inden for 14 dage efter, at du har givet meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten, og huske at få kvittering herfor.

Hvis andet ikke er angivet, er gavebeviserne på Goodtimes.dk udbudt i samarbejde med Bellevue A/S, som er teknisk leverandør på gavebeviserne.

Vær opmærksom på, at du ikke har fortrydelsesret ved køb af værdibeviser til bl.a. nedenstående ydelser i henhold til forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2:

  • persontransport, fx rejser med fly, bus, tog, taxi mv.
  • indkvartering, fx ophold på hotel, vandrehjem eller campingplads og leje af sommerhus,
  • pakkerejser, jf. afsnittet “Særligt om pakkerejser”
  • forplejning, fx restaurantbesøg og levering af mad (catering),
  • fritidstilbud, fx biografbesøg, teaterforestillinger, koncerter, sportsstævner mv.,

Dette er dog betinget af, at det fremgår af aftalen, hvornår (hvilken dag eller bestemt periode) den aftalte begivenhed skal finde sted. Efter benyttelse af værdibeviset på f.eks. rejsearrangørens hjemmeside eller efter fuldførelse af booking kan fortrydelsesretten heller ikke gøres gældende.

5.2 Særligt vedrørende levering af digitalt indhold

Ved levering af digitalt indhold har du ikke fortrydelsesret, hvis du giver samtykke til, at aftalens opfyldelse påbegyndes inden fortrydelsesfristens udløb, og anerkender, at du dermed mister din fortrydelsesret. Det vil fremgå af din ordrebekræftelse, at du har givet samtykke til, at aftalens opfyldelse påbegyndes, og at du har anerkendt, at du mister din fortrydelsesret.

5.3 Særligt vedr. fortrydelse af bestillingskøb
Du har ikke fortrydelsesret ved levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg. Fortrydelsesretten frafalder eksempelvis for varer, der skal trykkes, på det tidspunkt hvor tryk af varen påbegyndes. Med mindre andet aftales, påbegyndes fremstillingen af vare førstkommende hverdag efter afgivelsen af bestillingen.

6. Henvendelser vedr. fejl, reklamationer og andet

Opstår der fejl eller problemer i forbindelse med dit køb på en af Berlingske Medias hjemmesider, kan du naturligvis rette henvendelse til Berlingske Media og den pågældende samarbejdspartners kundeservice, som vil være behjælpelige med at løse problemet.

Købelovens ufravigelige mangelsregler finder anvendelse ved forbrugerkøb, der er omfattet af købeloven.

Køber du en vare eller tjenesteydelse, der skal leveres fra en af Berlingske Medias samarbejdspartnere, skal du rette henvendelse til samarbejdspartneren, såfremt du opdager fejl ved varen, har fået leveret en forkert vare, eller varen viser sig på anden måde at være mangelfuld. Berlingske Media er alene formidler i sådanne handler. Reklamation til samarbejdspartneren skal ske inden for rimelig tid. Det betyder, at du skal rette henvendelse til samarbejdspartneren pr. e-mail eller telefon og gøre opmærksom på problemet hurtigst muligt. Hvis fejlen ikke kan afhjælpes via e-mail eller telefon, vil du få instruktioner om andre løsningsmuligheder, som f.eks. reparation eller ombytning af varen. Efter 2 år fra modtagelse af varen gælder din reklamationsret ikke længere.

6.1 Særligt om fejl og reklamationer vedr. værdibeviser og gavekort

Har du købt gavekort eller værdibeviser, der skal indløses hos en af vore samarbejdspartnere, skal klager over utilfredsstillende oplevelser rettes til samarbejdspartneren. Dog vil vi hos Berlingske Media gerne høre fra dig, hvis du har haft en sådan oplevelse hos en af vore samarbejdspartnere, så vi kan reagere på det og være behjælpelige ved en eventuel klagesag.

Hverken Berlingske Media eller vores samarbejdspartnere kan gøres ansvarlige for et beløb, der er større end gavekortet/værdibevisets værdi.

7. Forældelse af gavekort og værdibeviser

Gyldighedsperioden for dit gavekort/værdibevis er som udgangspunkt angivet på beviset. Hvis ikke der er angivet noget på gavekortet/værdibeviset, er gyldighedsperioden 3 år fra udstedelsen, dvs. fra den dato du modtog det pr. e-mail eller pr. post.

Hvis du har købt et værdibevis, som vedrører en vare eller tjenesteydelse, der kun udbydes af vores samarbejdspartner i en begrænset periode, på en bestemt dato el. lign. (f.eks. et arrangement/event), vil værdibevisets gyldighed automatisk være begrænset hertil.

8. Ansvarsbegrænsning og forbehold

Berlingske Media forbeholder sig ret til at ændre nærværende betingelser til enhver tid. Ved ændringer, der kan påvirke dig som tidligere køber væsentligt, får du naturligvis meddelelse herom pr. mail. De gældende betingelser vil altid være tilgængelige i en opdateret version på Berlingske Medias hjemmesider.

Berlingske Media tager forbehold for eventuelle skrive- og/eller trykfejl på hjemmesiderne, og kan ikke stilles til ansvar for, hvad en samarbejdspartner har angivet på egen hjemmeside.

Vi bestræber os på, at vores hjemmesider er tilgængelige døgnet rundt, men kan af mange årsager ikke garantere, at siderne til enhver tid er i fuld funktion og fejlfri. Berlingske Media kan ikke drages til ansvar for eventuelle følger pga. brug af hjemmesiderne, såsom skader på dit computersystem eller tab af data.

Du er selv ansvarlig for det tekniske udstyr og software, som kræves for at kunne benytte hjemmesiderne, f.eks. internetadgang, browser, e-mail m.m. Berlingske Media fraskriver sig derfor ansvar for ethvert tab forårsaget af, at du har anvendt servicen uden at følge de tekniske kravspecifikationer og supplerende vejledninger.

8.1 Ansvarsbegrænsninger i forhold til gavekort og værdibeviser
Berlingske Media er ikke forpligtet til at udbetale erstatning for et eventuelt tab, du måtte lide som følge af

  1. at værdibeviset ikke er blevet indløst af samarbejdspartneren,
  2. at varen eller tjenesteydelsen ikke svarede til dine forventninger,
  3. samarbejdspartnerens konkurs,
  4. andre forhold der berører den tjenesteydelse eller vare, som værdibeviset vedrører.

Eventuelle reklamations- eller erstatningskrav skal rettes mod samarbejdspartneren, men vi vil gerne høre om din oplevelse. Sådanne henvendelser skal rettes til vores hjemmesides kundeservice.

9. Behandling af personoplysninger

Når du handler på Berlingske Medias hjemmesider accepterer du vores cookie- og privatlivspolitik og samtykker derved til, at oplysninger om dine handler og din færden på hjemmesiderne, samt på vore samarbejdspartneres sider registreres og anvendes til at målrette Berlingske Medias markedsføring til dig.

Kopiering af eller manipulation med ordrebekræftelser, gavekort eller værdibeviser o. lign. er ikke tilladt. Ved mistanke om overtrædelse af denne bestemmelse forbeholder Berlingske Media sig ret til at videregive relevante indsamlede oplysninger til den respektive samarbejdspartner eller andre involverede.

10. Lovvalg og tvister

Køb gennem Berlingske Media, der knytter sig til ovenstående vilkår m.v., er underlagt dansk ret. Ved din brug af Berlingske Medias hjemmesider anerkender du, at enhver tvist mellem dig og Berlingske Media vedrørende ovenstående vilkår m.v., skal afgøres ved de danske domstole efter dansk ret.

Sidst opdateret 04.12.2014

11. Virksomhedsinformation

Berlingske Media A/S
Pilestræde 34
1147 København K.
CVR: 29207313

12. Kontaktinformationer

Vedrører dit køb varer eller tjenesteydelser, der skal leveres fra en af Berlingske Medias samarbejdspartnere, eller køb af gavekort/værdibeviser til indløsning hos vores samarbejdspartnere, skal henvendelse rettes til den pågældende samarbejdspartner. Kontaktoplysningerne på den pågældende samarbejdspartner fremgår som udgangspunkt af den mail, du får tilsendt som bekræftelse på dit køb. Du kan i øvrigt altid finde den pågældende samarbejdspartners kontaktinformationer på samarbejdspartnerens hjemmeside.